Forskere trækker nyt våben mod kreationismen
Ny hjemmeside: Evolution.dk går på nettet i anledning af Darwins 200 års fødselsdag. Sitet skal bekæmpe kreationismen med ord og billeder.

Den nye hjemmeside er skrevet af en lang række danske forskere som et modsvar til kreationismen.

Læren om livets udvikling, evolutionsteorien, er i disse år under stort pres fra religiøse fundamentalister. Med store pengesummer i ryggen sprøjter 'kreationisterne' bøger og websider ud til elever og lærere i store dele af verden for at modbevise Darwins teorier om naturlig udvælgelse, hele fundamentet under den moderne biologi.

Danske forskere svarer nu igen på kreationisternes kampagner med websitet evolution.dk.

»Sitet er som et nyt, kæmpestort evolutionsleksikon. Gratis for alle og skrevet af forskere, der ved, hvad de taler om,« siger leder af evolution.dk, lektor Peter C. Kjærgaard fra Aarhus Universitet og University of Cambridge.

Dobbelt Darwin i 2009

Den nye hjemmeside lanceres i anlednings af Darwins 200 års fødselsdag d. 12. februar. Charles Darwin formulerede evolutionsteorien i bogen 'Om arternes oprindelse', der fejrer 150 års jubilæum senere i år.

»Darwins dobbelte jubilæum er en enestående lejlighed til at sætte fokus på vores viden om naturen og livets udvikling,« siger Peter C. Kjærgaard.

»Selvom vi alle kender begrebet, er der alt for mange misforståelser af, hvad evolution betyder. Et kendskab til moderne evolutionsteori er ikke kun et spørgsmål om naturvidenskabelig viden. Det handler om kulturel dannelse og om at forstå, hvad det er for en verden, vi lever i,« siger han.

Viden under pres på nettet

Peter Kjærgaard oplever, at denne dannelse og viden er under stærkt pres i disse år, fordi skoleelever henter al deres viden på nettet:

»Der findes utroligt meget stærkt manipulerende materiale på nettet, som ser umiddelbart tiltalende ud. Med evolution.dk har vi skabt et sted, hvor man trygt kan slippe sine elever løs,« siger han.

Ingen støtte fra Undervisningsministeriet

Evolutionen på nettet

Evolution.dk

Evolution.dk er skrevet af en række danske forskere fra vidt forskellige fagområder. Målet har været at vise, at evolutionsteorien ikke kun handler om biologi, men også har betydning for samfundet og kulturen.

Alle teksterne er skrevet i forskernes fritid, da evolution.dk kun har fået penge til projektet fra Forskningsrådet for Natur og Univers, mens f.eks. Undervisningsministeriet har valgt ikke at støtte evolution.dk.

Den manglende støtte fra ministeriet ærgrer Peter Kjærgaard:

»Det er fuldstændigt uforståeligt, at Undervisningsministeriet ikke støtter et eneste formidlingsprojekt om evolution netop i 2009,« siger Peter Kjærgaard, som dog alligevel håber, at sitet med tiden også vil kunne tilbyde egentlig undervisningsmateriale til skolerne.