Forskere opdager stråling fra pulsar i nabogalakse
En nyopdaget pulsar i Andromedagalaksen kan give os vigtig indsigt i mekanismer i vores egen galakse.

Forskerne har for første gang opdaget en pulsar i Andromedagalaksen. (Foto: ESA/Herschel/PACS/SPIRE/J. Fritz, U. Gent/XMM-Newton/EPIC/W. Pietsch, MPE; data: P. Esposito et al. (2016) )

Forskere har for første gang opdaget en pulsar i Andromedagalaksen.

En pulsar er en neutronstjerne, der udsender elektromagnetisk stråling, som fejer hen over os med en bestemt periode.

Den nyopdagede pulsar er et meget vigtigt fund, fordi forskerne bruger Andromedagalaksen som en model for Mælkevejen, fordi den ligger så tæt på og minder om vores galakse på mange måder.

Man regnede med at opfange periodiske signaler fra røntgenobjekter i Andromedagalaksen, ligesom man tidligere har opfanget sådanne signaler i vores egen galakse.

Men regelmæssige, klare røntgen-pulsarer, som den, man har fundet, er meget specielle, så det var ikke 100 procent sikkert, at man ville finde en i Andromedagalaksen.

Forskerne langt fra sikre på, hvilken pulsar der er tale om

Den nye forskning bærer præg af stor usikkerhed, da forskerne baserer deres analyse på en meget lille mængde data.

Derfor er man heller ikke helt sikker på, hvilken type af pulsar der er tale om.

Der kan være tale om en dobbeltpulsar, hvor ledsagerstjernen har mindre masse end vores sol, men det kan også være, at ledsagerstjernen har en masse, der er dobbelt så stor som vores sol.

Fakta: Pulsarer er pulserende stjernerester Pulsarer er en bestemt type af neutronstjerner. De har et enormt magnetfelt og roterer meget hurtigt. De er resterne fra supernovaeksplosioner og de udsender stråler af ladede partikler langs feltlinjerne i deres magnetfelt. Strålen af ladede partikler har en vinkel i forhold til rotationsaksen, og derfor ser de ud til at pulsere.

Derfor er der behov for mere data for at finde ud af, hvilket system der er tale om.

Pulsarer fører til videnskabelige gennembrud

Pulsarer har gennem tiden været vigtige for flere astronomiske gennembrud. I 90’erne brugte man for eksempel pulsarer til at opdage nogle af de første exoplaneter.

Det var også pulsarer, der gav nogle af de første indirekte observationer af gravitationsbølger (også kaldet tyngdebølger), der først for nyligt er blevet observeret direkte.

LÆS OGSÅ: Fysikerne jubler: Vi har fundet tyngdebølger!

I 2006 viste forskere, at afstanden mellem to bestemte pulsarer, der kredser om hinanden, aftager med 7 mm om dagen, og det passer med Einsteins forudsigelser om gravitationsbølger.

Det Europæiske Rumagentur, ESA, har gang i to projekter, der kan gøre det lettere at opdage og observere objekter som den nyopdagede pulsar.

XMN-Newton er et røntgen-rumteleskop, der er i kredsløb om Jorden nu, og i 2028 har ESA planer om at opsende ATHENA (Advanced Telescope for High Energy Astrophysics), der er et nyt røntgenteleskop.