Forskere måler et lille atomart puf
174 billiontedele af en billiontedel af en newton. Så svag er den mindste kraft, man nogensinde har målt.

Ved hjælp af laserlys, beryllium-ioner og et elektrisk felt er det lykkedes forskere at sætte ny rekord for den laveste kraft, der nogensinde er målt: 174x10-24 newton.

Ved at skubbe til en klynge af kun 60 ioner (atomer med elektrisk ladning) med et svagt elektrisk felt, er det lykkedes forskere at måle den hidtil svageste kraft.

Forskernes præstation er netop blevet beskrevet af Nature News.

Den målte kraft skal måles i yocto-newtons - det vil sige 10-24 newton - og den er dermed mere end 1.000 gange svagere end den tidligere rekord. Dens størrelse er ikke opgjort præcis, men forskerne bag estimerer, at der er tale om en kraft på kun 174 yocto-newton.

Målingen er foretaget af et forskerhold fra det amerikanske National Institute of Standards and Technology i Colorado.

Avanceret laserteknologi bag målingen

Forskergruppen startede med at flade 60 beryllium-9-ioner ud til en tynd pandekage. Derefter holdt de den fast i et magnetfelt, så den svævede frit. Næste skridt var så at beskyde pandekagen med en laserstråle.

Ved hjælp af laseren trak de lige så stille energi ud af pandekagen, og til sidst skød de til den med et elektrisk felt. Ved at måle ændringen i laserlyset, kunne de udregne kraftens størrelse.

Forskerne bag håber, at de med teknikken i fremtiden kan lave målinger med færre ioner, og derved måle endnu svagere kræfter.