Forskere laver klimamodel for Jordens indre
Tre satellitter har det sidste års tid indsamlet data om Jordens magnetisme. Den enorme mængde data er ifølge forskerne meget detaljeret og kan hjælpe dem med at udvikle modeller til bedre at forstå Jordens magnetfelt.

De tre SWARM-satellitter skal, som en del af ESAs 'Living Planet Programme', i de næste fire år måle Jordens magnetfelt på alle leder og kanter. (Foto: ESA/AOES Medialab)

Hvis du kigger lodret op, kan du ikke se dem, men de er et sted deroppe - tre satellitter i kredsløb om Jorden.

Nye målinger fra den storstilede såkaldte SWARM-mission (se faktaboks) er sendt ned til Jorden og skal nu analyseres af forskere fra blandt andet danske DTU SPACE. Satellitterne, som er udstyret til tænderne med måleudstyr, er på en mission for at indsamle data om Jordens magnetfelt.

SWARM-missionen, som er en idé, der i sin tid blev udarbejdet af DTU SPACE, går ud på at måle magnetismen i, på og omkring Jorden, og målinger fra det sidste års tid er altså nu klar til at blive kigget igennem. Forskerne skal blandt andet undersøge nogle af årsagerne til, hvorfor Jordens magnetfelt opfører sig, som det gør.

»Vores magnetfelt bliver dannet 3.000 kilometer dybt nede i Jordens kerne, hvor smeltet jern flyder rundt med en hastighed på 20-30 kilometer om året. Det, vi med hjælp fra SWARM-satellitterne skal se på nu, er, hvordan strømningshastigheden af den flydende kerne forandrer sig hele tiden, og hvordan den vil udvikle sig i fremtiden. Man kan sige, at vi skaber en klimamodel for Jordens indre,« siger professor Nils Olsen, som forsker i geomagnetisme og er tilknyttet National Space Institute ved Danmarks Tekniske Universitet.

Klimamodellen skal blandt andet bruges til at kigge nærmere på Jordens aftagende magnetfelt.

Feltet bliver svagere og svagere, og oven i det er der en magnetisk Nordpol, der bevæger sig rundt. Nils Olsen mener, at det kunne tyde på, at der kunne være en stor ændring af vores magnetfelt på vej. Det kommer vi tilbage til senere.

Magnetismen skal udnyttes optimalt og præcist

På Niels Bohr Institutet sidder der også forskere, der er meget spændte på at se, hvilke resultater der kommer ud af analysen af data fra SWARM-satellitterne. Opgaven med at indsamle data om Jordens magnetfelt har satellitterne overtaget fra den gamle Ørsted-satellit (se faktaboks).

»Det er fantastisk, at det her endelig er lykkedes. Danmark rykker virkelig på det her aktuelle område. Man har indtil nu ikke rigtig haft en idé om, hvor hurtigt magnetfelterne ændrer sig. Ørsted-satellitten kunne godt måle, at felterne ændrede sig, men nu er det muligt at få meget bedre 'samtidig data', hvilket gør det muligt at forstå, hvad der egentlig sker dybt nede i Jordens kerne, hvor feltet genereres. Det er blandt andet det, vi kan bruge den her data til,« siger lektor i astrofysik og planetforskning Morten Bo Madsen fra Niels Bohr Institutet.

Ørsted-satellitten blev i et samarbejde mellem DTU og NASA opsendt i februar 1999.

- Satelittens opgave er, dengang som nu, at måle Jordens magnetiske signaler og dermed bidrage med data til at udregne modeller over Jordens magnetfelt.

- Det er denne opgave, der med 10 gange mere nøjagtighed, nu bliver overtaget af SWARM-missionen.

- Ørsted-satellitten har på nuværende tidspunkt fuldendt 57.835 fulde omløb i kredsløb om Jorden i løbet af de sidste 16 år.

Kilde: DTU SPACE

Helt konkret skal målingerne fra SWARM-satellitterne bruges til at udregne nye modeller for, hvordan vi her på Jorden kan udnytte magnetismen optimalt og meget mere præcist

Modellerne bliver opdateret hvert femte år, og da vi ifølge Nils Olsen netop nu er »gået ind i en ny fem-års periode, nemlig 2015-2020,« så vil det seneste års målinger fra SWARM blive brugt til denne model.

Udstyret skal være i orden

Disse målingerne er meget præcise, da det er tre satellitter, der flyver i formation i stedet for én enkelt satellit som Ørsted, der flyver i kredsløb om Jorden. Når man snakker målinger af Jordens magnetisme, så er formationsflyvning af flere satellitter ifølge Nils Olsen rigtig effektiv.

»Der flyver tre satellitter rundt i formation, da man så bedre kan adskille ændringer i tid og sted fra hinanden ved hjælp af differencemålinger mellem satellitterne - det er noget helt nyt. Vi kan nu se en meget finere struktur og få data ned 10 gange så hurtigt. Det er rigtig godt for fremtiden,« siger Nils Olsen.

Ud over at der nu er tre satellitter i kredsløb om Jorden, i stedet for en enkelt så spiller mængden og kvaliteten af måleudstyret ombord på satellitterne også en stor rolle.

Ombord på SWARM-satellitterne er der en del forskellige instrumenter - mange af dem danske. Nogle af instrumenterne ombord er for eksempel:

• Absolut Scalar Magnetometer (ASM): Bliver brugt til at måle intensiteten af Jordens magnetfelt.

• Vector Field Magnetometer (VFM): Bliver brugt til at måle retningen og styrken af Jordens magnetfelt.

• StarTRacker (STR): Bliver brugt til at få den rette højde, der skal til for at omdanne vektormålingerne til et kendt koordinatsystem.