Forsker: Sådan overlever du Zombie-pandemien
Kemikere kan modificere en kendt bakterie, så den producerer parfume, der lugter af døde mennesker. Det kan hjælpe os i tilfælde af, vi skal overleve en zombie-pandemi.

Når de døde vender tilbage som kødædende zombier, er det en god idé at være parat. Hvis du har set zombie-serien The Walking Dead, så ved du, hvor vigtigt dét er.

• Du skal have rigeligt med ammunition klar.

• Du skal købe isøkser til at smadre zombiernes hoveder med.

• Og så skal du være parat til at sløre din egen tilstedeværelse ved at få dig selv til at lugte af død. På den måde går de levende døde forbi dig uden at opdage, at du i virkeligheden er levende levende.

Videnskaben kan hjælpe dig med det sidste.

Forskere er nu i stand til at modificere colibakterier, så de producerer de kemiske stoffer, der får døde til at lugte af fordærv: putrescine, cadaverine og methanethiol.

»De stinker utroligt meget ved meget små doser – vi taler milliardtedele. Det er godt, fordi så skal vi ikke lave ret meget for at redde virkelig mange mennesker,« siger Raychelle Burks, post.doc. i kemi ved Doane College, USA.

I videoen fra Reactions herover fortæller den amerikanske forsker om dødsparfumen.