Formørket måne danser med Jupiter
I nat glider en del af Månen gennem Jordens halvskygge. Det skaber en måneformørkelse, der kan ses fra hele Danmark.

Den 24. april 2005 kunne man i bl.a. Australien opleve en måneformørkelse, hvor Jordens halvskygge gjorde den ene side af Månen lidt mørkere (Foto: M. Wastell)

Natten til torsdag får vi den tredje af de i alt fire måneformørkelser i det internationale astronomiår 2009.

Ligesom ved de to foregående formørkelser bliver der tale om en såkaldt 'halvskygge-formørkelse', hvor en del af fuldmånen glider gennem Jordens halvskygge og derfor bliver en smule mørkere. Det vil være den nederste, venstre del af Månen, der kommer ind i skyggen.

Formørkelsen kan ses fra Danmark i hele sin udstrækning. Den starter kl. 01:01 dansk sommertid, topper kl. 02:39 og slutter kl. 04:17. Under formørkelsen vil Månen vandre lavt hen over den sydlige og senere sydvestlige del af himlen.

Hvis du kaster et blik på den formørkede Måne, vil du uden tvivl lægge mærke til en meget klar stjerne, der står kun ca. 10 grader øst (til venstre) for Månen. Det er dog ikke en stjerne, men Solsystemets største planet, Jupiter.

Astronomiårets sidste måneformørkelse, der indtræffer nytårsaften d. 31. december, er en delvis (partiel) måneformørkelse, hvor en del af fuldmånen kommer ind i Jordens kerneskygge. Denne formørkelse kan også ses i hele sin udstrækning.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium