Forhistoriske insekt-fossiler fanget med bukserne nede
Fossiler fanget midt i akten, en edderkop der aldrig nåede sin frokost, og insektkønsdele på nært syn. Se det fascinerende galleri.

Nogle gange sker det, at man bliver opdaget i noget, man helst ikke ville opdages i. Det sker også for insekter. Her kan du blandt andet se det ældste kendte eksempel på insektsex. Fossilparret har indtil videre været i gang i omkring 165 millioner år. Det skriver Livescience.com.

Fossilerne blev fundet ved landsbyen Daohugou i det nordøstlige Kina, og de viser, hvordan cikader har haft sex på præcis samme måde igennem de seneste 165 millioner år. Disse cikader er ikke bare det ældste tilfælde af insektsex nogensinde, men de tilhører også en ny art, der har fået det mundrette navn Anthoscytina perpetua.

Du kan også se en ældgammel edderkop, der er blevet fanget i harpiks lige inden et godt måltid, eller studere insekternes kønsdele på nærbilleder i dette, lidt specielle, men også fascinerende galleri.

Studiet blev publiceret for nyligt i tidsskriftet PLOS One.