Forhistorisk myre var så stor som en fugl
Myrer på størrelse med små fugle kravlede rundt på det amerikanske kontinent for 50 millioner år siden. Amerikanske forskere har fundet et fem centimeter langt myrefossil i delstaten Wyoming.

Fossilet af en myre-dronning på størrelse med en fugl er fundet i sø-sedimenter i den amerikanske stat Wyoming. Opdagelsen er offentliggjort i det seneste nummer af Proceedings of the Royal Society.

Myrefossilet er 50 millioner år gammelt og stammer således fra den geologiske epoke der kaldes Eocæn.

Myre-fossilet repræsenterer én af største myrerslægter, man har fundet, og er af forskerne derfor blevet døbt ”Titanomyrma lubei”, som betyder Titan-myre.

Myrerne kravlede over polar-området

Lektor Lars Bjørn Vilhelmsen fra Zoologisk Museum i København fortæller, at den amerikanske kæmpemyre har haft danske fætre, der levede på samme tid, og at der for nogle år siden blev der fundet fossiler af kæmpemyrer i moleret ved Fur (se reference nedenfor).

»Kæmpemyrerne fra moleret levede på samme tid som den amerikanske kæmpemyre. Det eurasiatiske- og det amerikanske kontinent hang sammen over polarområdet i den Eocæne periode. Om det er den europæiske myre, der er immigreret til det amerikanske kontinent, eller omvendt, står stadig lidt uklart,« siger Lars Bjørn Vilhelmsen.

Lars Bjørn Vilhelmsen fortsætter:

»Denne myreslægt kræver et varmt klima og myren har under alle omstændigheder ikke kunne sprede sig under normale eocæne temperaturforhold. Udvandringen over polarområdet har kun kunne ske i et varmt klima, med en minimumstemperatur på omkring 8 grader celsius.«

Den Eocæne periode var karakteriseret af perioder med ”hyperthermaler” – det vil sige korte perioder med hurtig global opvarmning – og Lars Bjørn Vilhelmsen mener, at det må være i disse perioder, at myren har set sit snit til at smutte over polarområdet.

Nulevende kæmpemyrer

»Den eneste nulevende myre der kommer op på størrelse med de Eocene kæmpemyrer, er den sydamerikanske hærmyre-dronning,« fortæller Lars Bjørn Vilhelmsen

»Men hærmyre-dronningen opnår kun den størrelse, når bagkroppen svulmer op, i forbindelse med at hun lægger æg. I normale perioder er hun ikke så stor.«

Biolog og lektor Mogens Gissel Nielsen fra Aarhus Universitet oplyser, at den største myre herhjemme er en Herkules-myre-dronning, som kan blive op til 2,5 cm.

Herkules-myrerne findes på Bornholm, Nordsjælland og langs de nordlige jyske kyster.

Eocæn dækker tidsperioden fra 55,8 til 33,9 millioner år siden.
Moler er en bjergart, som blev dannet i tidlig Eocæn for 55 millioner år siden, og er rig på dyre og plantefossiler. Moleret findes bl.a. på de danske øer Mors og Fur.

Herkulesmyren er Danmarks største myre. Herkulesmyren bygger rede i træ, og det angrebne træ udhules og bliver derfor fuldstændigt ødelagt. Når herkulesmyrerne bygger rede indendørs, gør de det ofte i træ, der er skjult i konstruktionen.