Forhistorisk edderkop i knivskarpt portræt
En kæmpekrabbe-edderkop i en klump historisk rav, viser sit sande ansigt for første gang i 49 millioner år.

Den 49 millioner år gamle kæmpekrabbe-edderkop fremstår i i superb opløsning, takket være en ny avanceret analysemetode. Foto: The University of Manchester

En 49 millioner år gammel edderkop viser nu sit fascinerende ansigt frem.

Edderkoppen er indesluttet i en historisk klump rav fra Østersø-området, og ravklumpen er en del af den berømte Berendt-samling fra Berlins Naturhistoriske Museum.

Skjult i historisk rav

Edderkoppen har dog hidtil været svær at undersøge, da ravklumpen den befinder sig i, er mørk og revnet.

Det oprindeligt gyldne og gennemsigtige rav oxiderer nemlig i kontakten med luftens ilt, og materialet bliver med tiden mørkt og uigennemsigtigt.

Men en ny avanceret CT-skanningsmetode afslører dyrets hidtil skjulte detaljer. Engelske og tyske forskere har med denne metode skabt opsigtsvækkende 3-dimensionelle billeder og film.

Billederne viser, at edderkoppen er en kæmpekrabbe-edderkop, en type som nogle steder kan blive op til 30 centimeter – på størrelse med et lagkagefad.

Knivskarpe detaljer

Giftkroge, kæber og palper, hvert eneste lille hår, hver eneste lille mikroskopiske detalje fremstår gysende skarpt og i 3D.

Billederne er offentliggjort i seneste nummer af det tyske tidsskrift Naturwissenschaften

I første omgang var forskerne i tvivl, om det virkelig kunne være en kæmpekrabbe-edderkop, som gemte sig i ravklumpen.

Kæmpekrabbe-edderkoppen tilhører nemlig en gruppe af store, aktive og stærke edderkopper, som derfor næsten aldrig bliver fanget i harpiks. Men de nye billeder bekræfter, at edderkoppen virkelig tilhører denne familie.

»Det er ikke første gang, at denne analysemetode bliver brugt på denne måde, men det har hidtil været brugt på friskt indsamlet materiale,« fortæller ph.d og postdoc Efrat Gavish Regev, som forsker i edderkopper hos professor Nikolaj Scharff på Zoologisk Museum i København.

»Det er fantastiske billeder,« medgiver Efrat Gavish Regev.

Giftkroge, kæber, palper, de otte øjne, hvert eneste lille hår, hver eneste lille mikroskopiske detalje fremstår gysende skarpt og i 3D. Foto: The University of Manchester

»Billederne giver forskerne mulighed for at studere detaljer i fossilerne, som er nødvendige at se, når man skal klassificere dyrene.«

»Den omtalte edderkop stammer fra midten af Eocæn, som er tiden fra 44 til 49 millioner år siden, men det ældste edderkoppefossil i rav man har kendskab til, stammer helt tilbage til Kridttiden.«

Efrat Gavish Regev fortæller, at der i øjeblikket eksisterer 1109 edderkoppearter i 85 slægter inden for kæmpekrabbe-edderkoppefamilien.

››Inden for denne edderkoppefamilie har vi i Danmark kun smaragd-edderkoppen,« oplyser forskeren.

››Smaragd-edderkoppen findes i Øst-, Vest- og Nordjylland, på Lolland, Falster og Møn, Nordøstsjælland og tidligere på Fyn og Bornholm.«

Georg Karl Berendt (1790 -1850) var en tysk fysiker og palæontolog fra universitetet i Königsberg. Hans berømte ravsamling fra Østersøen omfatter 4216 eksemplarer af ravklumper med rester af planter, insekter, edderkopper og tusindben.
Samlingen inkluderer nogle af de ældste edderkopper fra familien Kæmpekrabbeedderkop, som man har fundet. Nogle af de første beskrivelser af fossile edderkopper er også fra denne ravsamling.