Flot klar himmel og mulighed for nordlys i nat
Tirsdag aften tegner til at blive sæsonens hidtil klareste stjerne-nat - med mulighed for at se nordlys!

På billedet her ses Orion som en stor firkant nederst til venstre i billedet. Inde i den store firkant ligger tre stjerner (Orions "bælte") på en karakteristisk række, og under dem hænger tre stjerner på en mindre lodret række som "Orions sværd". Den midterste af de tre stjerner i sværdet er den store Orion-tåge, som også ses øverst på billedet. Øverst i højre hjørne ses stjernehoben "Syvstjernen"; Med det blotte øje ligner den som navnet antyder syv tætliggende stjerner. I en håndkikkert (fx. 8x40 eller 10x50) kan man se 50 stjerner og i et lidt større teleskop 500 tindrende stjerner! Imellem Orion og Syvstjernen ligger en anden stjernehob kaldet Hyaderne med den klare rødlige stjerne Aldebaran tv. Hoben er for stor til at overskue i et teleskop, fordi den ligger så tæt på Jorden, men er rigtigt flot i en håndkikkert.

Når solen går ned tirsdag, tegner det til at blive sæsonens hidtil klareste stjerne-nat.

Samtidigt er der en god chance for at et X-klasse soludbrud på Solen mandag morgen, kan give nordlys i nat.

Lige efter solnedgang står Venus som en klar stjerne i vest, mens Jupiter står højt i syd. Selv med en almindelig håndkikkert kan man let se Jupiters måner danne et bånd om planeten, og med et teleskop (>30x forstørrelse) kan man også se skybælterne på Jupiter.

Syd-øst horisonten domineres af stjernebilledet Orion, som ses herover.

Ovenover og vest for Orion ligger Cassiopeia som ses øverst til højre på billedet lige herover.

Lige under og lidt øst for Cassiopeia kan man i en håndkikkert se de to stjernehobe, der kaldes "Dobbelthoben i Perseus".

Under og lidt vest for Casseopeia finder man Andromeda galaksen M31. Det højre "V" i Cassiopeia peger som en pil  ned mod den, hvis man forlænger pilen 3x længere ned. M31 kan skimtes med det blotte øje og ses tydeligt med en håndkikkert.