Farvebillede afslører: Plutos himmel er blå
Små molekyler i Plutos atmosfære danner en blå ring om dværgplaneten, viser et farvebillede, som NASA netop har offentliggjort. Det amerikanske rumfartsagentur har også fundet frossent vand på Plutos overflade.

Pluto har - ligesom Jorden - en blå himmel.

Det afslører det første farvebillede af Plutos atmosfæriske dis, som rumsonden New Horizon fangede på vej forbi Pluto 14. juli 2015.

»Hvem ville have forventet en blå himmel i Kuiperbæltet? Den er virkelig smuk,« siger Alan Stern, som er videnskabelig leder af New Horizons-missionen, i en pressemedelelse fra NASA.

Partikler i atmosfæren afgør farven

Den blå farve fortæller forskerne om de partikler, som atmosfæren på Pluto består af. Farven afgøres nemlig af, hvordan molekylerne i atmosfæren spreder lyset fra Solen.

»En blå himmel skyldes ofte, at sollyset spredes af meget små partikler. På Jorden er de partikler bittesmå kvælstof-molekyler. På Pluto lader de til at være større - men stadig relativt små - sod-lignende partikler, som vi kalder tholiner,« siger Carly Howett fra det videnskabelige hold bag New Horizons-missionen, ifølge NASA.

Hvis man stod på Pluto og kiggede lige op, ville himlen dog være sort, skriver BBC News.

»Disen er ret tynd, så du ville for det meste se disens farve som blå solopgange og solnedgange,« uddyber Carly Howett til BBC News.

Der ligger frossent vand på Plutos overflade

NASA beretter desuden om en anden bemærkelsesværdig opdagelse.

New Horizons har fundet mange små områder bestående af vandis på Plutos overflade.

»Store dele af Pluto viser ikke blotlagt vandis, fordi det tilsyneladende er dækket af andre, mere flygtige is-typer på det meste af planeten. At forstå hvorfor vand opstår, præcis hvor det gør og ikke andre steder, er en udfordring, vi dykker ned i,« siger Jason Cook, der ligeledes er en del af forskerholdet bag New Horizon, ifølge NASA.

Det frosne vand på Pluto ser ud til at have en klar, rød farve. NASA har dog valgt at male områderne med vandis blå på et billede, der illustrerer, hvor på dværgplaneten det frosne vand er blotlagt.

Se både billedet af Plutos blå himmel og vandisen i galleriet øverst i artiklen.