Fantastiske billeder viser fjern stjernelagune
Nye, smukke billeder er blevet frigivet af lagunetågen Messier 8 - en kæmpe sky af gas og støv, som skaber lysende unge stjerner.

Den fascinerende stjernetåge Messier 8 – også kendt som Lagune-tågen – er blevet foreviget på helt nye og smukke billeder.

Lagunetågen er en kæmpe sky af gas og støv, som strækker sig 100 lysår på tværs af himmelrummet og er arnested for dannelsen af unge, funklende stjerner.

Det er det fælleseuropæiske observatorium ESO (European Southern Observatory), som netop har frigivet de nye billeder af lagunen. Billederne er taget med ESO's nyeste teleskop – det såkaldte VLT Survey Telescope (VST) – som er placeret i ESO's Paranal-observatorium i Chile.

»VST var ikke rettet mod lagunen bevidst, den var simpelthen inkluderet som en del af en stor billedundersøgelse kaldet VPHAS +, der dækkede et langt større område af Mælkevejen,« skriver ESO i en pressemeddelelse.

Gå på opdagelse i lagunen

Teleskopets billede er 16.000 pixels bredt og kan ses her i sin fuldstændige version, hvor man kan zoome ind og »gå på opdagelse i de mange krinkelkroge af dette fascinerende objekt,« skriver ESO.

I videoen herunder kan du også se, hvordan det fascinerende billede udfolder sig, når der zoomes ind.

Lagunetågen Messier 8 er placeret omkring 5.000 lysår borte fra Jorden ved stjernebilledet Skytten (Sagittarius).

Lagunen blev første gang opdaget i midten af 1600-tallet, og ifølge Nature World News er Messier 8 den ene af kun to stjerneskabende stjernetåger, som er synlig – dog kun svagt – med det blotte øje.

Lagunetågen genererer intenst lysende, unge stjerner og er også hjemsted for stjernehobe - samlinger af stjerner.

I denne film starter man med at se billedet af Mælkevejen i bredt perspektiv, hvorefter der zoomes ind, så man kan se billedets utrolige detaljerigdom. Der zoomes dybt ind på lagunetågen Messier 8. Video: ESO