Fantastisk fund af sorte huller i fjern galakse
Sorte huller har længe fascineret astronomer og forskere verden over. I denne video kan du blive klogere på det mystiske fænomen, der netop er blevet fundet i trillingeform i en fjern galakse.

Universet gemmer på fænomener af ufattelige størrelser. Et af dem er de sorte huller, der er omgærdet af mystik.

Og for at skrue lidt mere op for mystikken, så har forskere nu fundet en trio af massive sorte huller i en galakse, der ligger ca. 4,2 milliarder lysår fra jorden. Det skriver Space.com.

Galaksen, der har det talrige navn SDSS J150243.09+111557.3, blev sat under lup, fordi astronomerne med rette mistænkte den for at være indehaver af disse massive sorte huller.

Fundet af trioen tyder på, at klumper af disse gigantiske sorte huller er et langt mere almindeligt fænomen end hidtil troet.

Man kan ikke se et sort hul

Men hvad er et sort hul egentlig? Og er der bare helt sort inden i det?

I videoen foroven, der er lavet af Space.com, kan du blive klogere, når astrofysikere og astronomer bl.a. forklarer, at et sort hul suger alt, hvad der er i nærheden, til sig, og at det faktisk ikke er muligt at observere et sort hul som sådan.

I stedet observerer man områder, der viser tegn på sorte huller, f.eks. stjerner, som roterer i høj fart.

Den særlige trio ligger meget tæt

Den nyopdagede trio er noget helt særligt – indtil videre er der blevet observeret fire af slagsen, men forskerne troede i starten, at det nyeste skud på stammen blot var ’tvillinger’.

To af de sorte huller i trioen befinder sig nemlig ’kun’ 455 lysår fra hinanden, hvilket er utrolig tæt i forhold til andre galaktiske trillinger, hvor der er 7.825 lysår mellem det tætteste par.

Det fortæller hovedforfatter på studiet, Roger Deane fra University of Cape Town i Sydafrika.

Men hvordan kan det lade sig gøre at finde frem til fjerne galakser og dertilhørende sorte huller?

Signaler fra radioantenner finder frem til galakse

For at finde frem til de sorte huller har forskerne brugt en teknik ved navn Very Long Baseline Interferometry (VLBI). Her kombinerede de signaler fra store radioantenner, der har en afstand på op til 10.000 kilometer mellem hinanden.

Ved at bruge det europæiske VLBI-netværk, lykkedes det forskerne at forstørre detaljer op til 50 gange mere, end hvad der er muligt med Hubble Space-teleskopet.

Afgiver spiralformet mønster

Der findes som regel kun ét supermassivt sort hul i hver galakse. Dog kan der ske det, at galakser kan fusionere, og på den måde kan der opstå flere supermassive sorte huller.

I den nyfundne trio opdagede forskerne, at de to sorte huller, der lå tættest på hinanden, afgav et slags spiralformet mønster i de radiobølger, der blev udsendt.

Netop denne form for signal kan være et hjælpemiddel til at finde andre klumper af massive sorte huller - helt uden at skulle være afhængig af teleskopiske observationer i høj opløsning som dem fra det europæiske VLBI-netværk.

Studiet af de sorte huller i trillingeform er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.