En ny type exoplanet er fundet
Blandt 41 exoplaneter, oprindeligt fundet af Kepler, har nye observationer afsløret, at nogle af exoplaneterne er en slags mini-Neptun planeter på størrelse med Jorden. De nye exoplaneter ligner ikke nogen planet i vores solsystem.

Her ses en illustration af den nye type exoplanet sammenlignet med Jorden. Mini-Neptun exoplaneterne har faste stenkerner og et tykt lag gas omkring dem. (Kilde: Geoff Marcy)

Nye observationer med Keck Observatory på Hawaii har fundet masserne og densiteterne af 41 exoplaneter, hvoraf mange oprindeligt blev fundet af Kepler.

De nye observationer afslører, at nogle af disse exoplaneter er en slags mini-Neptun planeter. De er ikke meget større end Jorden, har faste kerner, der består af stenmateriale og er dækket af et tykt lag gas.

Mini-Neptun planeter har tykt gaslag

Mini-Neptun planeterne var altså kun nogle af de exoplaneter, der blev undersøgt i dette projekt og er med deres tykke gaslag af brint- og heliumgas også nogle af de mest særprægede.

Andre af de undersøgte exoplaneter viste sig at være stenplaneter som Jorden, men ligger meget tættere på deres stjerner og har en periode på nogle få dage.

Stjernen rokker frem og tilbage

Exoplaneterne blev undersøgt ved at studere deres værtsstjerner. Når exoplaneter roterer rundt om deres stjerne, trækker deres tyngdekraft i stjernen.

Dette får stjernen til at rokke en smule frem og tilbage, når det ses fra Jorden, og det kan observeres. Størrelsen af stjernens udsving afhænger af exoplanetens bane og masse, hvilket gør det muligt at få et godt estimat af exoplanetens masse ved at observere stjernerne.