En femtedel af Mars kan have været dækket af vand
En ny kortlægning af vand i Mars’ atmosfære giver grund til at tro, at en femtedel af Mars for 4,5 milliarder år siden var dækket af et stort og dybt hav.

Video: NASA Planetary Science

Mars er i dag dækket af rødt støv og har derfor fået navnet Den Røde Planet. Men måske planeten ikke altid har været så rød endda. Ny forskning viser nemlig, at store dele af Mars var dækket af hav for 4,5 milliarder år siden.

»Vi kan konkludere, at Mars har været dækket af 20 procent vand. Det åbner op for muligheden for, at planeten har været beboelig, og at liv kan have udviklet sig på Mars,« siger Geronimo Villanueva, som er forsker ved NASA's Goddard Space Flight Center, til The Guardian.

Han er den ledende forsker bag den nye undersøgelse, der er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.

Forskerne har blandt andet målt på vandatomer i Mars’ atmosfære. På baggrund af målingerne har de kunnet beregne, hvor meget vand der kan have været på Mars for 4,5 milliarder år siden (Hør mere om forskernes metode i videoen øverst i artiklen.)

Dansk forsker: Det er solid forskning

På Københavns Universitet mener Mars-forsker Kjartan Münster Kinch, at den nye undersøgelse er solid.

»De har prøvet at finde nogle flere detaljer om, hvordan forholdet mellem let og tungt vand varierer rundt om i atmosfæren. I stedet for at finde gennemsnittet har de lavet mere præcise målinger – det betyder at de kan se, hvordan fordelingen af vandatomer er,« siger Kjartan Münster Kinch, der er postdoc i Astrofysik og Planetforskning ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet.

Den nye undersøgelse er spændende, men ikke revolutionerende, mener Kjartan Münster Kinch.

»Det er ikke nogen kæmpe overraskelse. Det er en videreudvikling af resultater, man allerede havde i forvejen. På Mars kan vi se udtørrede floder, delta-formationer og mineraler, der er dannet i vand. En masse spor viser, at der har været mere vand tidligere – det er folk enige om,« forklarer Kjartan Münster Kinch.

Forskerne bag studiet mener, at de store mængder af vand på Mars øger chancen for, at der engang har været liv på Mars.