En alien-komet kommer på besøg i 2013
Pan-Starrs-teleskopet på Hawaii har opdaget en ny komet, der vil runde Solen i 2012. Kometen har ifølge opdagerne en bane, der er tæt på at være parabolsk. Det betyder, at den muligvis ikke stammer fra vores eget solsystem.

Denne animation viser kometen der bevæger sig mod stjernebaggrunden. Billedet er taget af Pan-Starrs 1-teleskopet natten mellem 5. og 6. juni. (Foto: University of Hawaii)

Kometer er is- og klippe-legemer, som bevæger sig i meget langstrakte elliptiske baner om Solen.

Men denne komet som er blevet døbt C/2011 L4 (Pan-Starrs) har en bane der er tæt på at være parabolsk.
Det er dermed en åben bane, hvilket vil sige at den muligvis kommer fra det interstellare rum!
Det er så ikke et kosmisk tilfælde at den kommer så tæt på Solen, for det skyldes, at Solens tyngdekraft trækker den ind til sig.

Kometen forsvinder igen

En første beregning af dens bane fra Minor Planet Center på Cambridge University viser, at den vil vende om Solen i februar 2013 i en afstand af 50 millioner km, svarende til afstanden til Merkur's bane. Efter passagen vil den dermed forsvinde tilbage i det interstellare rum, hvis målingerne og Cambridge-astronomernes beregninger er rigtige.
Den vil kunne ses på vesthimlen, men vil nok være lidt svær at se, når den er tættest på Solen, hvor det endnu ikke er mørkt.
Fordi det er en ny komet, kender man ikke dens vandindhold og lysreflektion, derfor kan astronomerne endnu ikke beregne, hvor klar den bliver. Det vil man først kunne sige noget om, når den begynder at udvise komet-hale.

Kraftigt teleskop

PANSTARRS er et 1,8 m teleskop med en af verdens største CCD'ere på 1400 megapixels, som affotograferer himlen med 45 sek. eksponeringer for at finde asteroider og kometer. Den affotograferer hver nat ca. 1000 kvadratgrader af himlen, som automatisk sammenlignes med tidligere billeder for at se ændringer/bevægelser.