Ekstraordinær supernovaeksplosion fundet
NASA's Chandra X-ray Observatory har fundet resterne af en særlig type supernovaeksplosion, der er den yngste af sin slags.

Her ses et billede af Circinus X-1, der består af et kompakt objekt og en almindelig stjerne. (Kilde: X-ray: NASA/CXC/UCLA/Z. Li et al; Radio: NRAO/VLA)

Binære røntgenstjerner er et dobbeltstjernesystem, der består af en normal stjerne, som for eksempel Solen og et kompakt objekt som for eksempel en neutronstjerne eller et sort hul, der udsender røntgenstråling.

Et sådan par, kaldet Circinus X-1, er netop blevet fundet af NASA's Chandra X-ray Observatory. De har en alder på kun 4.600 år og er derved den yngste af sin slags, der nogensinde er set.

Denne nye opdagelse giver astronomerne mulighed for at studere disse objekter meget kort tid efter, at de er blevet dannet.

Stjernernes kredsløb bliver hele tiden kortere

Andre binære røntgenstjerner er blevet fundet, både i vores egen galakse Mælkevejen og i andre galakser, men de har alle været flere millioner år gamle og har ændret sig meget i løbet af årene.

Circinus X-1 udsender lys, der ændrer sig enormt meget, og de to stjerner kredser om hinanden på en meget særpræget måde. Perioden af deres kredsløb bliver hvert år flere minutter kortere.

Astronomerne håber nu at kunne finde flere af disse systemer og derved gøre det muligt at bestemme livsforløbet af disse objekter.