Edderkopper spiser også grønt
Selvom de fanger insekter i deres spind, er edderkopper ikke bare ensporede kødædere.

Hjulspinderen Aculepeira ceropegia med pollen i nettet. Dette er en han, der kan 7-8 mm lang. Det er kortere end hunnen, som kan blive 12-14 mm og er bredere over bagen end mange andre hjulspindere. (Foto: Dirk Sanders)

Det har været almindelig opfattelse, at edderkopper er rovdyr, der kun vil æde kød, men ny forskning offentliggjort i tidsskriftet PLOS ONE tegner et andet billede.

Faktisk gnasker nogle af verdens mange edderkopper temmelig meget planteføde i sig.

Unge hjulspindere af arten Aculepeira ceropegia har en diæt, hvor op til 25 procent af maden består af pollen.

»Disse edderkopper spiser pollen i deres spind. Pollenkorn er en vigtig del af edderkoppernes ernæring,« siger forsker Dirk Sanders fra University of Exeter i en pressemeddelelse.

Edderkopper kan foretrække plantekost

Edderkopperne kan også foretrække pollen, selv når der samtidig også er byttedyr i nettet, påpeger han.

Dirk Sanders og hans forskerkollega Benjamin Eggs fra University of Bern gennemførte et kontrolleret eksperiment med fodring af edderkopper og analyserede deres kost.

Duoen fangede 20 individer af A. Ceropegia, som blev delt i to grupper. Den ene gruppe fik kun bananfluer i nettet, mens den anden fik både fluer og pollen.

Der blev også foretaget et feltstudie med unge eksemplarer af Araneus diadematus, og indtagelsen af pollen var på samme niveau også ude i naturen.

Forskere: Edderkopper bør kategoriseres som altædende

Selvom A. ceropegia og A. diadematus spiser mest kød, skriver forskerne, at indtagelsen af pollen er så stort, at de bør klassificeres som altædende individer og ikke kun kødædere.

Pollenkornene er for store til at de kunne blive fortæret uforvarende af edderkopper, påpeger forskerne.

Pollen glider nemlig ikke lige ned i kroppen. Det skal først ligge i munden, hvor det nedbrydes af enzymer.