Dværggalakse sladrer om det tidlige univers
Et hold astronomer har fundet den hidtil mest lyssvage galakse, og den kan give os ny viden om det tidlige univers.

Det er svært at se dværggalaksen Sergue 1 på det venstre billede. På det højre billede er de stjerner, der tilhører galaksen, markeret med en cirkel. (Kilde: Marla Geha, Yale University)

Den lille dværggalakse ved navn Sergue 1 ligger 75.000 lysår fra vores egen galakse, Mælkevejen. Den indeholder ikke mange stjerner - blot 1.100, hvilket er minimalt, sammenlignet med de omkring 200 milliarder stjerner vi har i Mælkevejen.

De 1.100 stjerner udsender ikke meget lys tilsammen, og derfor har galaksen indtil nu været for svag til at kunne ses.

Teorierne for galaksers udvikling fortæller i dag, at store galakser er dannet af mange mindre galakser, der er stødt sammen og har vokset sig større.

Galakser som Mælkevejen menes at være blevet skabt på denne måde.

En supernova kan lave nye stjerner

Stjernerne i galakserne har også udviklet sig igennem tiden. De er blevet dannet af sammenfaldet gas og efter at have brugt al deres brændstof, er de eksploderet i supernovaeksplosioner.

Resterne fra disse eksplosioner har derefter været med til at danne nye stjerner, hvis kemiske sammensætning nu er præget af den supernovaeksplosion, materialet har været igennem.

Den kemiske sammensætning i stjerner og stjernetåger i store galakser er derfor meget kompleks sammenlignet med den, der ses i tidlige galakser.

Sergue 1 er meget primitiv

Den lille dværggalakse Sergue 1 har aldrig vokset sig større, og stjernerne har ikke været igennem denne udvikling.

Den kemiske sammensætning er derfor meget primitiv og kan give astronomerne ny viden om forholdene i det tidlige univers.

Forskerne vil nu forsøge at finde flere lignende galakser.