Det koldeste område i universet bliver skabt på ISS
Forskere vil i 2016 skabe det koldeste område i det kendte univers på den Internationale Rumstation.

Universet er meget koldt og har en middeltemperatur på 2,73 Kelvin, hvilket svarer til -270,42 C°. Men lavere temperaturer er muligt, da det absolutte nulpunkt er -273,15 C°.

Når vi måler temperaturen af en genstand, måler vi rent faktisk, hvor meget atomerne, der udgør genstanden, vibrerer. Ting bliver varmere, jo mere de vibrerer, og det absolutte nulpunkt er altså den temperatur, hvor der ikke er noget, der kan vibrere.

Universets koldeste område på ISS

Universets gennemsnitstemperatur er altså et par grader over det absolutte nulpunkt, og det skyldes, at der stadigvæk er noget af varmen tilbage fra universets dannelse i Big Bang.

NASA vil nu prøve at skabe det koldeste område i hele universet, med en temperatur på 100 pico-Kelvin over det absolutte nulpunkt. Det svarer til 1/10 milliard grad over det absolutte nulpunkt.

ISS giver forskerne mulighed for at studere stoffet

Her ses den Internationale Rumstation, hvor det nye <b>Cold Atoms Lab</b> vil skabe det koldeste sted i universet i 2016. (Foto: NASA/ESA)

Dette eksperiment vil finde sted på den Internationale Rumstation i Cold Atom Lab, der skal sendes i rummet i 2016. Forskerne ønsker at undersøge, hvordan stof opfører sig, når det bliver meget koldt.

Når stof når ned på disse små grader, begynder det nemlig at opfører sig anderledes. Vi er i vores hverdag vant til, at materiale kan være på gas, flydende og fast form, men når det bliver koldt nok, skabes en ny form for materiale.

Denne nye form for materiale kaldes et Bose-Einstein-kondensat og opfører sig som en enkelt bølge af stof. Kvantemekanikken fortæller, at alt stof er partikler og bølger på samme tid, og et Bose-Einstein-kondensat vil opføre sig som lysbølger og kan skabe interferens.

ISS giver forskerne en god mulighed for at studere dette mærkelige stadie af stof, da det under mikrogravitation er mulig, at nedkøle materiale endnu mere end her på Jorden. De vil samtidig skabe det koldeste sted i universet.