De indsatte til undsætning
Mange tigere i fangenskab er af renracet oprindelse og kan blive værdifulde i arbejdet med at redde faldende vilde populationer

En tiger er ikke bare en tiger. Tiger-arten, Panthera tigris, har hele ni underarter som alle er udryddelsestruede: Bengalsk tiger, indokinesisk tiger, sydkinesisk tiger, amurtiger (tidligere kaldet den sibiriske tiger, og iøvrigt den aller største af dem), sumatratiger, malaysisk tiger, kaspisk tiger, java-tiger og bali-tiger - som er den allermindste.

Et forskerteam har benyttet en ny metode for at finde den genetiske afstamning på tigere i fangenskab og blev overraskede, da de opdagede, at mange af dem var af renracede underarter. I deres rapport i tidsskriftet Current Biology skriver de også, at disse tigere besidder en genetisk variation som man ikke længere finder hos tigere i vild tilstand.

Stærk tilbagegang

Det sidste er temmelig opsigtsvækkende og siger meget om, hvor dårligt det står til med verdens vilde tigere. Det anslås at der blot er 3.000 vilde tigere tilbage på kloden, mod 100.000 for hundrede år siden.

I fangenskab findes der måske så mange som 15.000 til 20.000, i zoologiske haver, i cirkusser og til og med i private hjem. Dette er en god nyhed, for mange af disse er af høj genetisk kvalitet, og ifølge forskerne bag rapporten kan de måske bruges til at redde deres sidste vildtlevende slægtninge. Af alle de tusindevis af tigere i fangenskab undersøgte forskerholdet blot 105 - men af disse var hele 49 at betragte som rendyrkede medlemmer af en af de ni underarter.

Hvis forholdstallet er representativt for den samlede population i fangenskab, kan der være grundlag for et meningsfyldt beskyttelsesarbejde. Kommentatorer som forsøgte at dæmpe forventningerne påpegede overfor BBC news at 43 af de 49 race-rene dyr allerede var registrerede i programmer som netop arbejdede med at fremdyrke genetisk rene individer. Så hvor stort er det reelle potentiale?

Optimister

En af forfatterne bag rapporten, Shu-Jin Luo, fra 'The US National Cancer Institute' svarede, at 62 af de 105 undersøgte individer ikke var registreret i noget opdrætsprogram af den type. Af disse 62 var hele 14 af ren race. Dette udgør 23 procent - og hvis dette tal holder for hele den tamme population på mellem 15.000 og 20.000, vil vi stå med mange genetisk stærke dyr.

I en pressemeddelelse lægger hun specielt vægt på underarten indokinesisk tiger. Man har blot kendskab til 14 af disse i fangenskab. Men der findes nu håb om, at der eksisterer flere derude i cirkusser og hundehuse. Hvis man indleder et bevidst avlsprogram med fortsat rendyrkelse af disse, vil vi i fremtiden kunne have dyr, som kan sættes ud i det fri.