Dansker i førerfeltet ved forskernes internationale fotokonkurrence
For tredje år i træk har forskere fra hele verden indsendt billeder til tidsskriftet BMC Ecology's internationale fotokonkurrence. Her kan du se alle vinderbillederne, der har et dansk bidrag i førerfeltet.

Det smukke og betydningsfulde i naturen kan nogle gange være svært at afkode igennem de sort/hvide tabeller i en videnskabelig artikel.

Måske er det derfor, at det åbne tidsskrift BMC Ecology i de sidste tre år har afholdt en stor, international fotokonkurrence, hvor forskere fra hele verden kan dele deres smukkeste, mest sigende og kreative billeder af naturen.

I år var konkurrencen særligt spændende for danskerne, for på en delt andenplads finder vi danske Daniel Wisbech Carstensen, der forsker ved Universidade Estadual Paulista i Rio Claro, Brasilien.

»Det føles rigtigt godt. Jeg har været med i konkurrencen før og fået kommenderinger, men at være runner-up (på andenpladsen, red.), det er jo noget andet,« siger Daniel Wisbech Carstensen, der har en ph.d. i økologi fra Aarhus Universitet.

Du kan se et galleri med Daniel Wisbech Carstensens billede og alle de øvrige vinderbilleder ved at klikke på billedet øverst i artiklen.

Viser samspillet imellem arter

Også ph.d. Andre P. Seale fra Hawai'i Institute of Marine Biology modtog dommernes anerkendelse. Hans billede viser en tilapia-hun fra Mozambique med sit afkom, som hun udklækker og beskytter i sin mund. (Foto: Andre P. Seale)

Det danske bidrag har titlen 'Camponotus-myre afpatruljerer et ungt blad fra planten Coccoloba cereifera' og belyser symbiosen imellem den lille myre og planten, den lever af.

Myren får nemlig serveret sin mad fra nogle 'florale nektarier', som er særlige kirtler på planten, der udskiller nektar.

»Det, jeg godt kan lide ved billedet, er, at man i baggrunden ser det voksne blad, som er godt slidt og vejrbidt. Det har dannet et vokslag, som beskytter mod planteædere. Så har man det unge, kraftigt røde, nye blad i forgrunden, som er meget mere sårbart,« fortæller Daniel Wisbech Carstensen.

Han arbejder selv med at undersøge det komplicerede samspil imellem populationer af planter og deres bestøvere i Brasilien.

»Det er de store spørgsmål: samspillet imellem arterne, og hvordan de påvirker hinanden. De kan påvirke hinanden positivt, som med bestøver og planter, men de kan også påvirke hinanden negativt i form af konkurrence,« siger Daniel Wisbech Carstensen.

Går efter førstepladsen

En myre er ubehjælpeligt fanget i klistretrådene fra en kødædende plante på dette billede af Harisoa Rakotonoely fra Hokkaido University i Japan. (Foto: Harisoa Rakotonoely)

Den overordnede vinder blev dog billedet 'Palestinensisk Solfugl-hun søger føde på Echinops sp.' af ph.d. Mohamed Shebl fra Suez Canal University i Egypten.

Billedet blev taget i Saudi-Arabien i april 2015 og viser en solfugl-hun i færd med at suge nektar fra blomsten af en tidsel.

»Dette er virkeligt et pragtfuldt billede og en fantastisk beskrivelse af arter fra en del af verden, der er undervurderet med hensyn til sin biodiversitet,« lød den officielle udtalelse fra gæstedommer Dr. Ana Porzeacanski, der er leder af Center for Biodiversity & Conservation at the American Museum of Natural History i USA.

Den hårde konkurrence har ikke afskrækket Daniel Wisbech Carstensen, der i løbet af de sidste ti år har investeret i omegnen af 50.000 kroner i sin hobby som fotograf. Han har fået blod på tanden og drømmer om en førsteplads.

»Det er jo det, man går efter. Ikke fordi man forventer det overhovedet, men det ville være det fedeste. Jeg skal helt klart være med igen,« siger Daniel Wisbech Carstensen, der vender hjem til Danmark til oktober for at starte i en stilling som postdoc på Københavns Universitet.