Dansk forsker forklarer enorme galakser i det tidlige univers
Det har længe været et mysterium, hvorfor der fandtes galakser med stor masse i det tidlige univers. Ny dansk forskning er kommet med en forklaring - galakserne voksede sig store ved sammenstød og en voldsom efterfølgende stjernedannelse.

Her ses galaksernes udvikling gennem tiden. (Kilde: NASA, ESA, S. Toft og A. Feild)

I det tidlige univers, kun cirka tre milliarder år efter Big Bang, fandtes enorme galakser, der allerede var gamle og derfor ikke dannede nye stjerner. Hvordan disse galakser voksede sig så enorme så hurtigt har længe været et af universets store gåder.

Ny forskning fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universietet viser, at de enorme galakser er dannet ved voldsom stjernedannelse, der blev igangsat af et antal sammenstød mellem galakser et par milliarder år efter Big Bang.

Galakserne bør have været under konstant opbygning

I dag, 13,8 milliarder år efter Big Bang, ser vi mange store galakser; vores egen Mælkevej er en spiralgalakse, der indeholder omkring 200 milliarder stjerner. Galakserne består af stjerner, gas og støv, og de første stjerner blev dannet kort tid efter Big Bang.

Disse stjerner er ifølge astronomernes teorier gået sammen og har dannet babygalakser, der derefter gradvist voksede sig større ved at støde sammen med andre små galakser. Dette er en proces, der tager lang tid, og galakser vil have været under konstant opbygning gennem universets historie.

Galakserne følger ikke teorierne

Ifølge denne teori burde der heller ikke findes nogen store galakser, da universet kun var tre milliarder år gammelt. Men observationer viser, at der dengang fandtes galakser, der havde lige så stor masse som nutidens store spiralgalakser.

Massen af disse galakser var bare fordelt på meget mindre plads, så galakserne var meget kompakte. Samtidig burde der bliver dannet nye stjerner inde i disse tidlige galakser, men det er ikke observeret.

Dansk forsker fandt en ny forklaring

Sune Toft fra Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet valgte at kigge længere tilbage i tiden. Han havde nemlig en teori om, at der i det tidlige univers skete en sammensmeltning mellem mindre galakser, men denne teori kunne ikke hjælpe med at udrede alle de forklaringsproblemer, som astronomerne har stået over for.

Ved at studere sammenstød mellem de særlige SMG-galakser (galakser, der indeholder en stor mængde gas og støv), kunne Sune Toft forklare, hvordan stjernedannelsen var stoppet så tidligt i disse galakser.

Når SMG-galakser støder sammen, vil det forårsage en eksplosiv stjernedannelse, der gør galaksen meget kompakt, men gassen bliver også hurtigt opbrugt, og der vil ikke blive dannet flere nye stjerner.

Derfor kan de tidlige galakser med høj masse forklares ved sammenstød mellem galakser, kombineret med en voldsom efterfølgende stjernedannelse.