Dansk astrofysiker har opdaget Uranus ledsager
En dansk astrofysiker har opdaget et lille objekt, der kredser rundt om Solen i samme bane som Uranus. Det er første gang, at sådan et objekt er fundet ved Uranus.

Her ses den nye Trojaner, der kredser om Solen i Uranus' Lagrangepunkt L4. Det nye objekt har fået navnet 2011 QF99. (Kilde: Science/Alexandersen et al. 2013)

Vores solsystem består af Solen, otte planeter, der kredser omkring den, og deres måner, men der findes også et stort antal mindre objekter, der ligger i hele solsystemet. Disse objekter kaldes asteroider og kometer, og en stor del af disse findes i asteroidebælterne.

Nogle af disse asteroider kan blive fanget af planeterne, så de kredser omkring Solen på en bestemt måde. Nogle bliver fanget og kredser derefter om planeterne som måner, men der findes også en anden og lidt mere specielt måde, de kan kredse på.

Lagrangepunkter hjælper satellitter

Der findes en særlig type objekter ved navn Trojanerne, der styres af solsystemets største planet Jupiter. Jupiters tyngdekraft skaber sammen med Solens tyngdekraft fem punkter i rummet, hvor objekter kan ligge i ligevægt, disse kaldes Lagrangepunkter.

Jordens tyngdekraft, kombineret med Solens, laver også fem Lagrangepunkter, og disse punkter bruges til at have satellitter, der for eksempel skal observere Solen, liggende stabilt.

Det første objekt, der blev fundet i Jupiters Lagrange punkt, blev døbt Achilleus, og denne type objekter er herefter samlet blevet kaldt Trojanere. De andre ydre planeter kunne også have Trojanere, men det har ikke været muligt at observere nogen.

Trojanere kan ligge om andre ydre planeter

Det var lige indtil, at danske Mike Alexandersen og hans kollegaer fra Canada og Hawaii fandt et lille objekt på himlen, som de kaldte 2011 QF99.

Dette objekt, der var 60 kilometer i diameter, lå foran Uranus i det Lagrangepunkt kaldet L4. Simuleringer af dens bane viser dog, at den ikke er stabil, men vil forlade sin stabile bane og kredse frit omkring Solen.

Denne opdagelse viser derfor, at der også kan ligge Trojanere omkring de andre ydre planeter. Man troede, at Jupiters enorme tyngdekraft ville gøre det svært for objekter at blive liggende i disse baner, men det viser sig nu, at det altså er muligt.

Dette kan derfor være det første af mange lignende objekter, der findes i Lagrangepunkterne omkring de andre store planeter.