Dansende kakadue satte forskere på arbejde
En video af en dansende kakadue blev ikke blot et kæmpehit på YouTube. Den gav også et hold forskere noget at tænke over.

En hvid kakadue, der giver den gas til lyden af Backstreet Boys. Det syn har underholdt millioner af brugere på YouTube, siden fuglens ejer lagde videoen af dansedyret på nettet.

Blandt dem var tilfældigvis et hold forskere fra blandt andet University of California i San Diego og The Neurosciences Instute samme sted, og de besluttede sig til at undersøge de fjerede dansetrin og deres ejer, Snowball, nærmere.

For kunne Snowball virkelig høre beatet i musikken, eller var dansen helt tilfældig? Resultaterne er for nylig blevet publiceret i tidsskriftet Current Biology.

Klik på videoen fra sciencefriday.com og hør en af forskerne bag fortælle om det noget særprægede studie.

OBS: Den omtalte video i denne artikel fra 2009 eksisterer ikke længere. En anden version kan du dog se i artiklen 'Ikke bare imitation: Kendt kakadue opfinder selv sine vilde dansetrin', hvor du også kan læse om ny forskning i Snowballs dans.