Dagligdagens dufte gør 17.000 danskere syge
Mere end hver fjerde af alle voksne danskere generes af dufte og kemiske stoffer. Tusindvis er så påvirkede, at det går ud over deres sociale liv såvel som deres arbejdsforhold. Det viser en ny ph.d.-afhandling.

Det er ikke spor sjovt at være overfølsom over for dufte. (Foto: Amanda Rohde)

Mange danskere får det skidt af de dufte, der omgiver os i hverdagen. En ny undersøgelse viser, at hele 27 procent af alle danskere er generet af dufte og kemikalier i en grad, der fremkalder symptomer som hovedpine og irritation af luftveje.

I undersøgelsen fik 6.000 tilfældigt udvalgte storkøbenhavnske borgere mellem 18 og 69 år tilsendt et spørgeskema om reaktioner og overfølsomhed. 4.242 svarede, og heraf meddelte en halv procent, at de både oplever sociale og erhvervsrelaterede problemer på grund af deres symptomer over for dufte og kemiske stoffer.

Det svarer ifølge Videncenter for Duft- og Kemikaleoverfølsomhed til, at 17.000 voksne danskere er hårdt ramt af overfølsomheden.

Tryksager kan give hovedpine

»Jeg fandt ud af, hvor udbredte symptomerne på duft- og kemikalioverfølsomhed er i Danmark, og kortlagde samtidig, hvor hårdt ramt folk er,« fortæller Nikolaj Drimer Berg, der i fredags forsvarede sin ph.d.-afhandling om emnet.

Og det viste sig altså, at ganske mange danskere har et problem med dufte og kemikalier. Det kan for eksempel være, at de får hovedpine, når de indsnuser andre menneskers parfume eller aftershave, lugter til rengøringsmidler eller bladrer i friske tryksager.

Den gruppe, der er hårdest ramt, oplever ekstrem udmattelse, omtågethed, svimmelhed og koncentrationsbesvær. '

Nu er spørgsmålet så, hvorfor man udvikler overfølsomheden, og hvad man kan gøre ved den.

Tvivl om genernes rolle

Duft- og kemikalie-overfølsomhed er en tilstand karakteriseret af forskellige selvrapporterede symptomer, der opstår efter indånding af selv små mængder dufte og kemiske stoffer, eksempelvis fra andres brug af parfumerede produkter, udstødningsgas og almindelig rengøring.

Nikolaj Drimer Berg har kigget på, om der kan være en genetisk baggrund: »Jeg har lavet genetiske studier, hvor jeg har undersøgt, om udvalgte genetiske variationer kan være risikofaktorer for at udvikle duft- og kemikalieoverfølsomhed - uden at finde nogen sammenhæng dér,« siger han til videnskab.dk.

Og det var faktisk lidt overraskende, for tidligere udenlandske studier har vist, at de undersøgte genetiske variationer var risikofaktorer.

»Forskellen kan skyldes gen/miljø-interaktioner, hvor man skal være udsat for specielle miljømæssige faktorer og samtidig være genetisk sårbar, for at generne kommer til udtryk,« fortæller Nikolaj Drimer Berg.

Det er muligt, at danskere og udlændinge er udsat for forskellige kemikalier. Men det kan også være, at duft- og kemikalioverfølsomhed er en genetisk kompleks sygdom, så forskellige gener spiller ind i forskellige populationer.

Det skal nu undersøges nærmere. For som Nikolaj Drimer Berg siger:

»Vi ved for lidt om sygdommen, og derfor er det svært at komme med anbefalinger til, hvad man kan gøre ved den. Det kræver mere viden, før vi kan råde omkring forebyggelse og behandling.«