Curiosity opdager aflejringer efter vand på Mars
NASA's Mars-bil Curiosity har fundet aflejringer efter vand på Mars. Forskerne ved endnu ikke, om vandet altid har været der, eller om det er kommet og gået.

Det så nogenlunde således ud, da Curiosity landede på Mars i 2012. (Foto: Skærmbillede)

NASA's Mars-bil Curiosity har gjort en ny opdagelse, som kan gøre os klogere på det store, ukendte og fremmede univers omkring os.

Den lille robot har undersøgt det såkaldte Gale-krater, som forskerne længe har ment kan have indeholdt vand. Undersøgelserne viser, at der i krateret er aflejringer efter vand.

Aflejringerne kan spores tilbage til engang for cirka 2,8 milliarder år siden, og vandet kan have været tilstede i en million år eller mere.

Uklart, om Mars altid har haft vand

Det er fortsat uklart, om Mars altid har haft vand, eller om vandet er kommet og gået.

En af forskernes teorier går på, at Mars kun har været lejlighedsvis våd i kortvarige perioder efter vulkansk aktivitet eller påvirkninger fra asteroider.

Curiosity har haft sin daglige gang på Mars siden 5. august 2012.

Som en hyldest til  Curiosity, har geobiolog hos NASA, Jeffrey Marlow og komponist Austin Wintory, lavet videoen, som du kan se herunder.

Video: caltech