Bortførte gøge er overraskende selvstændige
Selvom man bortfører en gøg til Spanien, finder den tilbage til sin oprindelige trækrute. Nogle gøge vælger på egen hånd at søge mod 'rastepladser' på den oprindelige trækrute, og de finder på egen hånd helt til Centralafrika og tilbage til Danmark.

Danske forskere har flyttet 11 danske gøge til Spanien for at undersøge, hvordan de ville reagere i forhold til deres vintertræk. Her ses en af gøgene med GPS-sender på ryggen. (Foto: Mikkel Willemoes)

I et nyt studie har forskere fra Københavns Universitet flyttet 11 gøge fra Danmark til Spanien lige inden fuglenes vintertræk.

Fuglene fløj kun 100 kilometer sydpå, før de igen søgte mod deres oprindelige trækrute, beretter Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

»På trods af, at gøgene aldrig har været i nærheden af de områder, de blev flyttet til, havde de tilsyneladende ingen problemer med at finde tilbage på rette spor. Til gengæld sigter de efter meget forskellige mål. Gøgenes individuelle og fleksible valg tyder på, at de ikke bare flyver på instinkt, men at de er i stand til at vurdere fordele og ulemper ved forskellige ruter, sandsynligvis baseret på deres helbred, alder, erfaringer eller ligefrem personlighedstræk,« siger postdoc Mikkel Willemoes fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet i pressemeddelelsen.

»De evaluerer simpelthen deres egen tilstand og justerer deres reaktion ud fra det. Det er et ret kompliceret element i trækfuglenes adfærd, som vi har dokumenteret for første gang,« siger han videre.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Scientific Reports.

Gøge søgte mod velkendte 'rastepladser'

I 2014 iagttog forskerne, hvordan gøge, der fløj på træk fra Danmark, gjorde ophold i henholdsvis Polen, Balkan, Tchad og den Demokratiske Republik Congo.

De 11 gøge, som blev sluppet fri i Spanien, foretog individuelle valg. Tre af dem fløj til den Demokratiske Congo Republik Congo, mens tre andre fløj alene til hver af de tre andre stop på den oprindelige trækrute. Resten af fuglene mistede deres sendesignal undervejs.

På videoen herunder kan du se, hvilke ruter de 11 gøge udsat i Spanien (røde linjer) tog samt gøgenes normale trækrute fra Danmark (sorte linjer).