Bladlus lander som katte
Når en bladlus dratter ned fra et blad, imponerer den ved næsten altid at lande på benene - ligesom en kat. Men bladlusen har ikke samme evne til at rotere i luften, som en kat har. Så hvordan gør den det?

En helt almindelig dag for en ærtebladlus (Acyrthosiphon pisum) kan hurtigt blive enormt action-packed, hvis den af den ene eller anden årsag puffes ned fra den plante, den sidder på.

Heldigvis har det undseelige grønne dyr en særlig evne til at lande på benene næsten hver gang.

Det viser et nyt forsøg udført af forskere ved Technion-Israel Institute of Technology i Haifa, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Current Biology.

Klæbrige ben og særlig kropsstilling

Ærtebladlusen har altså en fælles egenskab med katten, men de to dyrs evner kan faktisk ikke sammenlignes direkte. Det, der imponerede forskerne allermest, var nemlig, at ærtebladlusene modsat katten ikke har fysiske træk, der kan give dem en god faldteknik.

Ved at undersøge ærtebladlusenes fald viste det sig, at de i 96 ud af 100 tilfælde landede på benene - også selv om de ikke har vinger. Den imponerende statistik skyldes en kombination af klæbrige ben og en helt særlig teknik, der gør, at ærtebladlusens krop fastholdes i en særlig stilling på vej ned.

En vigtig faktor var vindmodstanden mod dyrets bagerste del, viste forskernes matematiske modeller.

Forskerne blev overraskede over dyrenes evne til dels at finde ind i denne stilling og fastholde den.

Efter nærmere undersøgelser kan principperne muligvis bruges af ingeniører, der skal skabe fly, der holder sig stabile i luften.