Billeder af Saturn-storm
Billeder fra Cassini-sonden viser den mest langvarige storm, der nogensinde er blevet set på planeten Saturn.

Billedet her viser en del af stormen, optaget af Cassini-sonden 12. januar i år. Stormen ses som det turbulente bånd øverst på planetskiven. Billedet er optaget i infrarødt lys og gengivet i falske farver. (Billede: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

5. december sidste år dukkede en lille plet op i atmosfæren på Solsystemets næststørste planet, Saturn.

Pletten var starten på et enormt stormvejr, der allerede i slutningen af januar i år strakte sig hele vejen rundt om planetens nordlige halvkugle.

Stormen rasede helt frem til slutningen af juni og satte med en aktiv periode på 200 døgn ny rekord som den mest langvarige storm, der nogensinde er set på ringplaneten. Den tidligere rekordholder blev set i 1903, hvor stormen rasede i 150 døgn.

Fra sit kredsløb om Saturn har rumsonden Cassini naturligvis fulgt den store storm, men også teleskoper på Jorden har bidraget til at studere det rekordlange stormvejr.

Billedserien fra Cassini viser udviklingen fra december 2010 til august 2011 i den største storm på Jupiter siden 1990. (Billeder: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

Selvom den store storm for længst er løjet af, ses stadig spor efter det rekordlange stormvejr i form af turbulente skyer i Saturns atmosfære.

Ud over billeder optaget i både synligt og infrarødt lys, så har Cassini-sonden også registreret radiostøj fra stormens elektriske aktivitet og dermed vist, at der var tale om et gigantisk tordenvejr.

Forskerne håber på, at Cassini vil få lejlighed til at følge andre store Saturn-stormvejr.