Asteroide passerer Jorden
Fredag 14. september vil en større asteroide flyve relativt tæt forbi Jorden set fra en astronoms synspunkt - der er dog ingen risiko for et sammenstød.

Asteroiden 2012 QG42 tæt på Jorden. (Illustration: NASA/JPL)

Jorden får jævnligt besøg af større og mindre asteroider, der flyver forbi vores planet. På fredag, 14. september, kommer asteroiden med katalognavnet 2012 QG42 forbi.

Asteroiden, der først blev opdaget 28. august, vil denne dag passere vores planet i en afstand på cirka 2,8 millioner kilometer.

Det lyder måske af meget, men det er kun 7,4 gange gennemsnitsafstanden mellem Jorden og Månen.

Ingen risiko for sammenstød

Under alle omstændigheder er der under passagen ingen risiko for et sammenstød mellem 2012 QG42 og Jorden.

Da asteroiden vurderes at være cirka 300 meter i diameter, er det helt klart en god ting.

Større asteroider som 2012 QG42 kan nemlig godt klare turen ned gennem atmosfæren og anrette betydelige skader, når de rammer Jorden.

Potentielt farlige asteroider følges nøje

Astronomerne holder derfor et særligt vågent øje med større asteroider, som kan komme tæt på Jorden - de såkaldte potentielt farlige asteroider (PHA: Potentially Hazardous Asteroid).

Det er asteroider, der er større end cirka 100 meter, og som kan komme tættere på Jorden end 7,5 millioner kilometer (20 gange afstanden til Månen).

Vi kender på nuværende tidspunkt 1.329 PHA'ere, men der opdages hele tiden nye.

Der er ingen af de kendte PHA'ere, der er på kollisionskurs, men de følges nøje, da deres baner med tiden bliver ændret.

Farlige, men meget interessante

Ved tætte passager har vi gode muligheder for at lave observationer af de nærgående asteroider.

Derved kan vi lære mere om disse potentielt farlige, men også meget interessante objekter.

Asteroider er nemlig overskudsmateriale fra Solsystemets dannelse for næsten 4,6 milliarder år siden.