Aprils nattehimmel byder på masser af synlige planeter
April måneds nattehimmel giver os rig mulighed for både at se stjerneskud og planeter.

Billedet her er taget af Jeff Berkes i USA under meteorsværmen Lyriderne i 2013. Desværre er forholdene ikke så gunstige for at se Lyriderne i år på grund af fuldmåne. (Foto: Jeff Berkes/Tycho Brahe Planetarium.)

Endnu en forårsmåned er over os, og de lyse timer bliver for alvor flere end de mørke.

Det betyder mindre tid til astronomiske observationer, men der er stadig rigelig grund til at vende blikket mod himlen i april.

Fire planeter er synlige i april

Den 18. april er Merkur længst væk fra Solen, set fra Jorden. Man siger, at den opnår størst østlig elongation. Det betyder, at der er rigtig gode muligheder for at se Merkur i midten af april måned.

Merkur står forholdsvis højt på himlen mod vest efter solnedgang. Merkur ses i området mellem stjernebillederne Vædderen og Tyren.

Mars står op mod sydøst klokken 01 i begyndelsen af april og to timer tidligere ved udgangen af måneden. Mars lyser med en rødlig farve, men kommer ikke særlig højt på himlen. Det er derfor vigtigt at have godt udsyn til horisonten, hvis man vil observere Mars, der i april måned befinder sig i stjernebilledet Skorpionen.

Solsystemets største planet, Jupiter, befinder sig tæt på stjernebilledet Løven og er det klareste, punktformede objekt på nattehimlen i april måned.

Jupiter var i begyndelsen af marts i opposition til Solen – det vil sige, den stod modsat Solen, set fra Jorden, og derfor er en stor del af dens skive oplyst, og man kan se planeten næsten hele natten.

Ligger man inde med en håndkikkert eller et lille teleskop, kan man være heldig at se Jupiters 4 største måner gennem den.

En af de store, årlige meteorsværme, Lyriderne, bliver desværre påvirket af, at det er fuldmåne i år, den nat, hvor Lyriderne topper. Sandsynligheden for at se stjerneskud bliver derfor meget mindre. (Foto: Shutterstock)

Ikke langt fra Mars finder man planeten Saturn, der i april ligger lige under stjernebilledet Slangeholderen. Solsystemets næststørste planet står op i sydøst kort efter Mars.

Saturn er i øjeblikket ekstra tydelig, fordi dens ringsystem hælder på en måde, så vi ser ekstra meget af det her fra Jorden.  Også Saturn står lavt på himlen, så udsigt til den østlige horisont er en fordel.

Fuldmåne spolerer årlig meteorsværm

Lyriderne er en af de store, årlige meteorsværme, og vi har ventet længe på, at den skulle komme. Desværre er det fuldmåne i år, den nat, hvor Lyriderne topper, og sandsynligheden for at se stjerneskud bliver derfor meget mindre.

Lyriderne er dog som regel meget lysstærke, så de tålmodige kan være heldige at få et glimt af en meteor.

Meteorsværmen ser ud til at udspringe fra stjernebilledet Lyren, der står lavt mod øst efter solnedgang og bevæger sig højere op på himlen i løbet af natten.

Lyriderne varer i kort tid og er aktive fra den 16. april til 25. april. Maksimum ligger den 22. april.

Artiklen er redigeret med hjælp fra Karsten Bomholt.