Apophis-asteroiden kommer på besøg igen
Der er en vis risiko for, at Jorden rammes af en asteroide i 2036. Men den kommer sandsynligvis bare tæt på, viser de nyeste beregninger fra NASA. De nye tal viser også, at Apophis vender tilbage i 2068.

Apophis (i ringen) er stadig så langt væk, at den er svær at få øje på, men astronomer fra Hawaii har fulgt den gennem flere år. (Foto: NASA/JPL)

En asteroide med en diameter på 270 meter nærmer sig Jorden. Og der er en risiko for, at den vil ramme Jorden med en hastighed på 45.000 kilometer i timen.

En kollision vil frigøre en energi, der svarer til, at 500 millioner tons af sprængstoffet TNT eksploderer - eller så meget som 33.000 Hiroshima-bomber.

Sådan et sammenstød vil selvfølgelig have katastrofale konsekvenser. Store landområder kan blive lagt øde, og nedslaget kan forårsage gigantiske tsunamier.

Men indtil videre har vi heldigvis ikke noget at frygte, for der er først risiko for en kollision i 2036, og hvad der er endnu vigtigere: Risikoen er ganske lille, viser nye observationer.

Asteroide opdaget sent

Asteroiden Apophis blev opdaget så sent som i juni 2004, og der gik ikke mange måneder, for astronomerne havde nok observationer til at kunne udregne asteroidens bane. Og dengang fandt de ud af, at der var en 2,7 procent risiko for, at Apophis ville ramme Jorden fredag d. 13. april 2029.

Sådan kan en asteroide se ud. Dette er ikke Apophis, men i stedet Ida, der er langt større. (Foto: NASA/JPL)

Det skabte nogle store overskrifter, men heldigvis tog astronomerne fejl. Yderligere observationer af asteroiden har vist, at den ikke vil ramme Jorden i 2029.

Til gengæld er der en ganske lille risiko for, at Apophis rammer Jorden, når den vender tilbage i 2036. I 2007 blev sandsynligheden for et nedslag beregnet til 1/45.000, men nu har astronomer fra University of Hawaii og NASA fastslået, at risikoen er endnu mindre.

Sandsynligheden for en kollision er nu nede på 1/250.000, og forskerne mener faktisk ikke, at asteroiden kommer tættere på Jorden end 29.450 kilometer. Det er til gengæld også forholdsvis tæt på - de fleste kommunikations- og vejrsatellitter er længere væk.

Astronomerne har også fundet ud af, at Apophis kommer på besøg igen i 2068. Her er der endnu engang en lille risiko for, at den rammer Jorden. Men astronomerne vil holde rigtig godt øje med asteroiden, så hvis det skulle vise sig, at den har kurs direkte mod Jorden, får vi det nok at vide i god tid.