Apollo i fokus
Nye billeder fra NASA's månesonde Lunar Reconnaissance Orbiter viser efterladenskaberne af Apollo-missionerne på Månen.

Eagle's landingsstel fotograferet af LRO. (Foto: NASA/GSFC/ASU)

NASA's nye månesonde, Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), har optaget billeder, der viser efterladenskaberne af Apollo-missionerne.

Sonden, der blev bragt i kredsløb om Månen 23. juni, har optaget billeder af fem af de seks områder på Månen, hvor Apollo-rumskibene landede i perioden fra juli 1969 til december 1972.

Kun landingsstedet for Apollo 12 mangler at blive fotograferet. Billedet her viser landingsstellet fra Apollo 11's månemodul ''Eagle'', der landede i Stilhedens Hav netop for 40 år siden. Billedet dækker et område på måneoverfladen, der er 282 meter bredt.

Billederne er optaget med LRO's kamera, der kaldes LROC (Lunar Reconnaissance Orbiter Camera).

Under sondens mindst et år lange videnskabelige mission skal LROC opbygge et meget detaljeret fotografisk atlas over måneoverfladen. LROC har både et vidvinkelkamera og et kamera til at lave meget detaljerede optagelser af måneoverfladen.

I alt er LRO udstyret med syv videnskabelige instrumenter. Sonden skal lede efter egnede landingssteder for de kommende bemandede månemissioner, måle lys- og temperaturforhold ved Månens poler, lede efter ressourcer som f.eks. vand og vurdere effekten af farlig stråling fra rummet.

Artiklen er lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium