500 millioner år gamle fossiler afslører fortidsdyrs angrebsteknik
Amerikanske forskere har brugt laserskanninger og fossiler af trilobitter til at finde ud af, hvordan uddøde leddyr angreb deres bytte.

Trilobitterne foretrak ifølge forskere fra University of Missouri at angribe deres bytte oppefra. (Illustration: Stacy Turpin Cheavens of the Department of Orthopaedic Surgery, University of Missouri)

Der var et mylder af havdyr i verdens oceaner for mellem 541 og 485 millioner år siden. Et af disse skabninger var trilobitter.

Trilobitter var et leddyr med en form for exoskelet, der i udseende mindede lidt om vor tids bænkebidder. Trilobitterne var dog tættest beslægtede med dolkhaler.

Ud fra fossilerne af trilobitter er det nemt at fortælle noget om deres udseende og dets funktion.

Sværere bliver det, hvis man vil beskrive, hvordan de jagede deres bytte. Det har forskere fra University of Missouri i USA dog fundet ud af.

Trilobitter angreb byttet ovenfra

Forskerne har set på fossiler af trilobitter med et tilhørende fossileret spor fra et område kaldet Saint Francois Mountains i Missouri. Sporene i den forstenede havbund har afsløret, at fortidsleddyret angreb deres bytte fra oven. Det skriver Phys.org.

»Angrebsteknik er en signifikant faktor i evolutionen, derfor er denne opdagelse ekstrem vigtigt i studierne af, hvordan organismer udviklede sig i Kambrium. I dette studie viser vi, at trilobitter formentlig var visuelle rovdyr, der udviste selektivitet i deres søgen og jagt efter føde,« siger James Schiffbauer, der er lektor i geologi ved University of Missouri, College of Arts and Sciences, til Phys.org.

I denne video kan du se, hvordan de amerikanske forskere er nået frem til deres nye viden om trilobitterne. (Video: University of Missouri-Columbia)

Du kan se i videoen over artiklen, hvordan forskerne har undersøgt trilobitfossilerne.

Laserskanninger kortlagde angrebsteknik

Det var tredimensionelle laserskanninger og digitale fotoanalyser af fossilerne, der viste, at det var nemmest for trilobitterne at angribe oppefra. Det skyldes ifølge forskerne, at trilobitterne på den måde havde en bedre chance for at få ordentligt fat på deres bytte.

Forskerne vurderer i øvrigt, at trilobitterne primært er gået efter mindre byttedyr, og sporene antyder, at de ikke bare tilfældigt er stødt ind i et bytte, men har været på jagt.

»Fordi vi havde en overflod af prøver fra stedet, var vi i stand til at gennemføre nogle bedre statistiske analyser.«

»Vores resultater er ikke kun vigtige, fordi de dækker over et stort datasæt, men fordi disse tidlige leddyr udviste sådan en sofistikeret angrebsadfærd,« siger John Huntley, der er lektor i geologi ved College of Arts and Science ved University of Missouri, til Phys.org.

Forskernes resultater er publiceret i det videnskabelig tidsskrift Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology.