3D-model afslører stjernernes fortid
En ny 3D-model gør os klogere på en stjerneeksplosion, der fandt sted for over 150 år siden. Se den selv og få forklaringen i denne flotte video.

Alle med den mindste interesse for solsystemet og stjernehimlen drages af nysgerrigheden efter at finde ud af, hvordan det hele mon hænger sammen.

Samme nysgerrighed har ført til, at en gruppe astronomer nu kan fremvise en komplet 3D-model, der med største nøjagtighed nogensinde viser formen på dobbeltstjernen Eta Carinae. Det kan du se i ovenstående video lavet af NASA Goddard Space Flight Center.

Stjerne-skal under lup

En dobbeltstjerne består af to eller flere stjerner, som pga. tyngdekraften bliver holdt sammen i samme kredsløb.

I dag er den mest tætbundne dobbeltstjerne, vi kender, Eta Carinae, som består af to uddøende stjerner. Den mindste udgør 30 gange Solens masse, mens den største stjerne udgør 90 gange Solens masse og afgiver fem millioner gange dens energi.

En stor eksplosion i årene 1838-1845 gør, at dobbeltstjernen i dag er omgivet af en massiv skal, og det er denne skal, som en gruppe astronomerne nu har sat under lup.

»Vores model indikerer, at denne rest-skal af gas og støv har en mere komplet oprindelse end først antaget,« fortæller Thomas Madura fra NASA's Goddard Space Flight Center og medlem af forskergruppen.

150 år gammel eksplosion sætter aftryk

Thomas Madura har sammen med en gruppe astrofysikere samlet en række nye observationer. De er mundet ud i en model, der bringer helt nye nuancer og opdagelser til hidtidige studier.

»For første gang har vi bevis for at kunne antage, at en intens interaktion mellem stjernerne i det centrale binære system har spillet en vigtig rolle i udformningen af den stjernetåge, vi ser i dag,« siger han.

Et tydeligt eksempel på det er de arm-lignende udformninger, der er at se ved samlingen mellem de to stjerner. Alt tyder på, at aftrykket er skabt direkte på baggrund af den massive eksplosion for mere end 150 år tilbage.

Ny teknologi skaber nye dimensioner

Til at illustrere observationerne har holdet bag projektet udviklet et helt nyt computerprogram:

»Programmet hedder meget simpelt 'Shape', og det analyserer og modellerer de tredimensionelle bevægelser og stjernetågens struktur på en måde, som er direkte sammenlignelig med de reelle observationer,« fortæller Wolfgang Steffen, som er astrofysiker og en af udviklerne bag.

Programmet giver ikke alene adgang til at tage stjernehimlen ned i øjenhøjde. Det giver også mulighed for, at vi kan bringe stjernerne ind i stuerne, fortæller han:

»Nu har alle med en 3D-printer adgang til selv at producere en version af dette fantastiske objekt. 3D-printede modeller vil udgøre et fantastisk visuelt værktøj for alle, som er interesserede i astronomi, i fremtiden,« forklarer idémanden Theodore Gull.

Observationerne af Eta Carinae blev foretaget i marts 2012. Den tredimensionelle model er resultatet af observationer foretaget fra 92 forskellige områder.