1060 nye arter fundet på Ny Guinea
På Ny Guinea har forskere over en 10-årig periode fundet over 1000 nye arter. Se de fantastiske foto her.

Ny Guinea er et rent eldorado for forskere. I løbet af en 10-årig periode er der opdaget hele 1060 nye arter på Ny Guinea. Det viser et nyt studie der netop er offentliggjort af Verdensnaturfonden, WWF.

Fra 1998 til 2008 har man opdaget 218 nye planter - hvoraf næsten 100 er orkideer - 43 reptiler og 12 hidtil ukendte pattedyr på den tropiske ø.

Desuden har man fundet 580 hvirvelløse dyr, 134 padder, 2 fugle og 71 fisk. Heriblandt en ekstrem sjælden 2,5 meter lang flodhaj.

Men problemet i Ny Guinea er det samme som i mange andre områder udviklingsområder - menneskets aktiviteter truer biodiversiteten.

»Vores studie viser, at Ny Guineas skove og floder hører blandt de områder med den største biodiversitet på Jorden,« siger Neil Stronach fra WWF ifølge en pressemeddelelse.

»Men vi kan også se, at ukontrolleret aktiviteter fra menneskets side kan tvinge selv de rigeste miljøer til bankerot,«

På Ny Guinea er det især træhugst og omlægning til landbrug, der truer det mangfoldige dyre- og planteliv.

Regnskoven er truet

Ny Guinea er den største tropiske ø på kloden. Øen består af Papua Ny Guinea i øst og Indonesien i vest. Øen rummer verdens tredjestørste regnskov, efter Amazonas i Brasilien og Congo i Afrika.

»Ny Guineas naturressourcer forsvinder med en alarmerende hastighed,« siger Eric Verheij, der er direktør for bevaringsarbejdet i WWF.

»Øens regnskove står over for en alvorlig trussel fra skovbruget, minedrift og omlægningen til landbrug.«

Et uafhængigt studie har vist, at 24 procent af regnskoven i Papua Ny Guinea forsvandt i perioden fra 1972 og 2002.