Virksomheder flytter til udlandet med hovedet under armen
Lave lønninger er ikke altid argument nok til flytte dele af virksomheden til udlandet. Faktisk taber mange virksomheder penge på at flytte dele af forretningen til lavtlønnede lande, fordi de mangler erfaring og er naive i deres tilgang til udfordringerne.

En vellykket udflytning af virksomheden kræver mere analysearbejde end blot at finde ud, hvor de laveste lønninger er i verden. (Foto: Colourbox)

En vellykket udflytning af virksomheden kræver mere analysearbejde end blot at finde ud, hvor de laveste lønninger er i verden. (Foto: Colourbox)

Det koster arbejdspladser på lokalt plan, når en virksomhed vælger at flytte dele af forretningen til udlandet. Og ofte sker udflytningen endda så hovedkulds, at virksomheden intet vinder ved det.

Det er konklusionen på en global undersøgelse af virksomheders erfaringer med udflytning af virksomhedsaktiviteter. En tendens, der er vokset med rekordfart de seneste 10-20 år.

»Det har overrasket mig, i hvilket omfang virksomhederne praktiserer udflytninger, hvor man ikke helt har tænkt over, hvad det er, man har gang i,« siger adjunkt og ph.d. ved CBS Marcus Møller Larsen og fortsætter:

»Rigtig mange virksomheder fejler, når de tager til udlandet. De klarer ikke at estimere, hvor stor en indflydelse det har på en organisation, at man flytter dele til et helt andet land, og hvor store omkostninger det kan have. Derfor bliver de ofte overraskede over, at det er meget dyrere end forventet, og mange bliver nødt til at trække aktiviteterne tilbage igen.«

Naive virksomheder taber penge på udflytning

I sit forskningsprojekt har Marcus Møller Larsen blandt andet interviewet Lego og Coloplast om deres outsourcing-strategier. Disse interviews har han brugt til at illustrere pointerne i analyserne af en spørgeskemaundersøgelse, som 3.000 virksomheder, har besvaret. De fleste var vestlige virksomheder, som havde erfaring med at flytte dele af forretningen til især asiatiske lande, hvor lønningerne er lavere.

Marcus Møller Larsen kan konstatere, at der kan være en række udfordringer forbundet med at flytte til at land med lave lønninger - for eksempel kræver det en international koordinering, som man skal have en plan for. Det er der bare rigtig mange virksomheder, der ikke har en strategi for, før de begynder at outsource.

Fakta

Marcus Møller Larsen har hen over sommeren fået en række priser for sin forskning blandt andre 'Barry M. Richman Best Dissertation Award' fra Academy of Management og 'Buckley & Casson Dissertation Award' fra Academy of International Business.

I et studie, der sidste år blev publiceret i det videnskabelige tidsskrift 'Strategic Management Journal', var forskeren med til at finde ud, at 48 procent af 521 virksomheder i høj eller lav grad havde undervurderet omkostningerne ved en udflytning af dele af virksomheden.

»Jeg har lavet interviews med virksomheder, hvor de fortæller, at de ikke rigtig ved, hvordan man bedst udfører sådan en proces. Derfor føler de sig tvunget til bare at kaste sig ud i det, og tage udfordringerne som de kommer. Min tese er, at denne næsten naive tilgang kan have seriøse konsekvenser for fremtidige operationer og resultater,« siger forskeren.

Forskeren nævner som eksempel, at han lavede et interview med Nokia Danmark, før det blev nedlagt i Danmark. Her meldte virksomheden ud, at de var en 'cowboy-virksomhed', som bare kastede sig ud i tingene og tog udfordringerne, som de kom.

Udflytning kræver erfaring eller omtanke

Marcus Møller Larsens forskning viser, at der er størst chance for, at en virksomheden får noget ud af udflytningen, hvis en eller flere af følgende faktorer har været tilstede i processen:

  • Erfaring: Virksomheden har erfaring fra tidligere med at flytte dele af forretningen til et andet land.
     
  • Omtanke og omstilling: Virksomheden udarbejder en strategi for, hvordan den kan få viden om, hvad det betyder for organisationen at blive international.

Forskeren har ikke et konkret bud på, hvor gode danske virksomheder er til at flytte til udlandet på en klog måde, da hans undersøgelse har et internationalt datagrundlag. Han fortæller dog, at tendensen, med at flytte dele af forretningen til udlandet, er vokset så hastigt, fordi der i dag er billige kommunikationsløsninger og en skærpet konkurrence.

Derfor flytter såvel danske som udenlandske virksomheder deres aktiviteter til lavomkostningslande som Kina og Indien.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om, hvorfor denne 'sort hul'-illusion narrer din hjerne.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk