Virker det at ydmyge sine ansatte?
Succesfulde virksomheder har vidt forskellige måder at lede og 'motivere' deres ansatte på - hos TDC Telco ydmyger man f.eks. de unge med særlige hatte og galgemails fra chefen. En forsker kalder det for ledermobning, mens en anden forsker kan se en mening med galskaben.
Shutterstock)' >

Er ydmygelse af de ansatte en form for ledelsesmobning - eller en 'eksperimenterende ledelsesstrategi' for at motivere unge sælgere? Meningerne er delte. (Foto: Shutterstock)

Er ydmygelse af de ansatte en form for ledelsesmobning - eller en 'eksperimenterende ledelsesstrategi' for at motivere unge sælgere? Meningerne er delte. (Foto: Shutterstock)

Dagens dårligste sælger skal gå med en grøn hat og får tilsendt billeder af en galge fra chefen. Det vakte opsigt, da det for nylig blev afsløret, at callcentret TDC Telco følger en særlig ledelsesmetode, hvor sælgere fremstilles ydmygende, hvis de har en dårlig dag på jobbet.

På Avisen.dk blev metoden beskrevet som ledermobning, men er det det?

Videnskab.dk har foreholdt professor Ole Thyssen fra Copenhagen Business School (CBS) spørgsmålet. Han mener, at det er for voldsomt at kalde ydmygelsen for ledermobning - det er snarere »en bestemt ledelsesstil, der skal motivere de unge.«

»Jeg mener, at det er lige stærkt nok at kalde det for ledermobning. Det virker som om, virksomheden udfører et eksperiment for at motivere de unge på jobbet. De går tilbage til en gammeldags ledelsesmetode for at se, om det virker,« siger Ole Thyssen, der forsker i kulturteori og værdiledelse på CBS.

Det er altså langt fra nyt eller enestående, at ledere forsøger at motivere medarbejdere til at gøre en ekstra indsats ved at gøre brug af ydmygelse af medarbejdere med dårlige resultater, påpeger han.

Og hvis der bliver skabt en virksomhedskultur, hvor medarbejderne er helt med på, at dårlige resultater bliver fremhævet, kan ydmygelsen faktisk godt virke i nogle tilfælde, mener forskeren.

Kulturen er en del af op- og nedturene

Fakta

Sagen kort:
En anonym kilder beskriver over for Avisen.dk, hvordan TDC Telco bruger ydmygende ledelsesmetoder.

Kilden beskriver de ydmygende metoder som tarvelige, krænkende og opslidende.

Kilden fortæller, at når man som sælger ikke præsterer godt nok på jobbet:

- Får man lagt plastiklorte på skrivebordet.

- Bliver man pålagt at gå med en grøn hat.

- Bliver man tvunget til at stå op hele dagen.

- Får man tilsendt billeder af en galge fra chefen.

Chefen for salgsafdelingen har skrevet en mail til Avisen.dk og forklaret, at de stopper med deres metoder.

En anden forsker, professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet, er dog langt fra enig med Ole Thyssens vurdering. Han er bestemt ikke tilfreds med TDC Telcos strategi i ledelsesstil.

»Det er fuldstændig absurd. Selvom det foregår i et ungt miljø med fuld fart på, kan det ikke betegnes som andet end organiseret ledermobning. Der er ingen tvivl om, at det har en negativ effekt på medarbejdernes velbefindende og potentielt set også på deres helbred, hvis ikke de flygter i en fart,« siger professoren på Aalborg Universitet.

Der findes da også andre strategier at følge, hvis man som leder ønsker at motivere sine medarbejdere. Professoren nævner fire former for værdiledelse, der er gældende på de fleste arbejdspladser.

  • Den religiøse ledelsesstil, hvor virksomhedens ord er lov. Der er en fast kultur og norm, hvor afvigere kan stemples som forrædere og syndere.
     
  • Den autoritære ledelsesstil er en traditionel form for fast ledelse. Det er en ledelsesstil, hvor man følger en meget hierarkisk ledelsesstil. For eksempel som i Mærsk, lyder det fra Ole Thyssen.
     
  • Den demokratiske ledelsesstil er en moderne form for ledelse. Her inddrager ledelsen typisk flere medarbejdere i fastlæggelsen af virksomhedens værdier og har som mål at have tilfredse og glade medarbejdere. Den type lederstil stræber man for eksempel efter hos en virksomhed som LEGO.
     
  • Den sidste form for ledelsesstil er hykleriet. Med hykleri mener Ole Thyssen for eksempel, hvis en virksomhed gør meget ud af at fremme deres flotte værdier på deres hjemmeside. Men »når man så starter på arbejdet, er virkeligheden en helt anden,« lyder det fra professoren.

Han påpeger, at LEGO og Mærsks utraditionelle ledelsesstil kan have været medvirkende til virksomhedernes succes.

»Det, at Mærsk og LEGO har valgt at gå mere utraditionelle veje i deres virksomhedskultur, har formentlig været medvirkende til deres succes. Kulturen på arbejdspladsen er en indlysende del af en virksomheds op- og nedture,«  siger han.

Virksomhedskulturen skal tiltrække nye medarbejdere

Hvorvidt den mere ydmygende ledelsesstil også kan føre til succes for en virksomhed, er, ifølge Ole Thyssen, svært at sige noget præcist om.

På TDC Telco fik sælgere, der ikke klarede sig godt på en given dag, blandt andet tilsendt et billede af en galge. (Foto: Shutterstock</a>)

»Denne ledelsesstil forudsætter, at medarbejderne er med på, at ledelsens ord er lov. Lykkes det virksomheden at få succes med den ledelsesstil, så kan det skabe tilslutning omkring deres metoder. Alle elsker en vinder, og de ansatte vil måske dermed acceptere en meget autoritær og ydmygende ledelsesstil for at blive en del af succesen,« siger Ole Thyssen.

Virksomhedskulturen er, ifølge Ole Thyssen, blevet en måde at tiltrække nye medarbejdere på. Flere virksomheder end tidligere er begyndt at have fokus på, hvordan de behandler deres ansatte, så de kan tiltrække de mest kompetente medarbejdere, mener han.

»I de seneste 30 år er virksomheder begyndt at fremme en kultur, som skal pleje deres image udadtil. Det er ikke valgfrit, men de er simpelthen nødt til det som følge af pres udefra. Opmærksomhed på udefrakommende krav til deres indre kultur er et område, som virksomheder nu fokuserer meget på,« siger Ole Thyssen.

'If it ain't broken, don't fix it'

Ole Thyssen mener ikke, at TDC Telcos omstridte ledelsesstil kan betragtes som hverken forkert eller rigtig. Han forholder sig bare til én ting:

»Private virksomheder måler deres succes på bundlinjen. Går det dårligt, må man eksperimentere med nye ledelsesmetoder. Hvis det går godt, ja 'If it ain't broke, don't fix it',« lyder det fra professoren i værdiledelse.

TDC Telco har efter gårsdagens artikel på Avisen.dk valgt at stoppe med deres metoder. Chefen for den pågældende salgsafdeling, Zet Zebastian Wünsch, påpeger i en mail til Avisen.dk, at »det kun var enkelte medarbejdere, der ikke trivedes med den nævnte adfærd.«

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.