Vi undervurderer konsekvent andres behov for feedback
feedback

Studiet viste blandt andet, at jo mere der var på spil for den potentielle modtager af feedback, jo mindre chance var der for at de modtog den. (Foto: Shutterstock)

31 marts 2022

Selvom vi selv ønsker at modtage feedback, er vi imidlertid dårlige til at give det til andre.

Det viser et nyt studie, der er publiceret i Journal of Personality and Social Psychology, skriver American Psychological Association

»Overordnet set viser vores forskning, at folk konsekvent undervurderer andres ønske om feedback, hvilket kan have skadelige konsekvenser for de potentielle feedbackmodtagere,« siger Nicole Abi-Esber fra Harvard Business School til Medical Xpress.

Ifølge Medical Express indikerer den tidligere forskning på området, at folk undgår at give feedback af frygt for negative reaktioner fra modtageren. Men forskerne bag det nye studie, havde en anden hypotese: at folk simpelthen undervurderer den positive effekt, deres feedback kan have for andre.

For at teste denne hypotese gennemførte de fem eksperimenter med 1.984 deltagere. I et af eksperimenterne blev deltagerne præsenteret for ti hypotetiske situationer, der kan være akavede, på arbejdspladsen, hvor de kunne vælge at give konstruktiv feedback eller ej.

I et andet eksperiment blev deltagerne delt op i par, hvor den ene skulle øve en tale, imens den anden skulle lytte og give feedback.

Eksperimenterne viste, at folk undervurderede andres ønske om feedback. Jo mere der var på spil for modtageren, jo mere undervurderede folk deres ønske om feedback og gav derfor mindre.

Forskellen på ønsket om feedback og den afgivne feedback blev mindre i mere hverdagsagtige situationer.

mhj