Vi sætter håret for at få sex og status
Vi mennesker har altid udsmykket os selv og vores omgivelser. Det handler om muligheden for at få sex og status i en gruppe, mener forsker.
evolution psykologi æstetik børn kreativitet sex status

Stammefolket Waghi'erne fra Papua Ny Guinea holder hvert tyvende år kæmpe fester, hvor de udsmykker sig med kropsmaling, muslingeskaller og farvestrålende fjer. (Foto: Scanpix).

Når vi går op i, hvilket tøj vi har på, hvordan vores hår sidder, og hvorvidt vi kan spille guitar eller ej, er det ikke bare for sjov.

Vores udseende, tøjvalg og kreative færdigheder handler om æstetik, og den er vigtig for vores mulighed for at få en partner og reproducere os, forklarer Henrik Høgh-Olesen, der er professor i social- og personlighedspsykologi på Aarhus Universitet.

»Det at udsmykke sig eller være kreativ er et vidnesbyrd om overskud. Her er saft og kraft, og derfor bliver kreativitet og æstetik en stærk fitnessmarkør, som betyder, at det er interessant at forplante sig med det her individ,« forklarer han.

Henrik Høgh-Olesen har netop udgivet bogen ’Det æstetiske menneskedyr’, der handler om, hvordan og hvorfor både mennesker og flere dyr er æstetiske væsener.

Her sammenfatter og analyserer han eksisterende empiri på området med afsæt i blandt andet Darwins tanker om evolution, arkæologiske fund og psykologiske studier.

LÆS OGSÅ: Bliver børn mere kreative af musik?

Æstetik som vejen til sex

De tidligste mennesker, hominiderne, udsmykkede sig selv, deres grotter, økser og spyd, skriver Henrik Høgh-Olesen i sin bog.

»Over 90 procent af det, man finder som arkæolog, er udsmykkede objekter. Det er en æstetisk merværdi, som vi har tillagt vores ting gennem historien,« siger han.

Og vi gør ikke noget, uden at der er en evolutionsmæssig fordel i det, forklarer Henrik Høgh-Olesen.

»Det, at vi gør os den umage at være kreative, giver en umiddelbar tiltrækning, der gør, at vores artsfæller får øje på os. Vi træder frem som unikke individer, og det gør os attraktive som seksualpartnere,« forklarer han og tilføjer:

»Der er studier, der viser, at hvis du kan synge, spille, danse og male, er det mere tiltrækkende på andre, fordi du viser overskud, omhu og anstrengelse. Derfor klarer kreative personer sig bedre og får generelt flere børn, end dem som ikke er kreative.«

evolution psykologi æstetik børn kreativitet sex status

Vi bruger ikke bare makeup og tøj for at virke tiltrækkende. Eksempelvis bruger Paduang-kvinderne fra Thailand tunge halsringe af messing, som tilføjes gennem årene, indtil de har en nærmest giraf-lignende hals. (Foto: Shutterstock).

Ideen om, at vi er æstetiske og kreative for at gøre os attraktive, vækker genkendelse hos en anden forsker med viden om evolutionspsykologi.

»Et af de største evolutionære pres, vi som art har været udsat for, er at reproducere os. Så alt, der kan signalere gode gener og en god genpulje er ønskværdigt i evolutionær forstand,« forklarer Lasse Laustsen, der er ph.d. og adjunkt på Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet.