Verdens ældste stamtræ rekonstrueret ud fra stenaldergrav
hazelton gravsted stenalder arkæologi stamtræ yngre neolith england

Sådan så gravhøjen, hvis beboere nu kan prale af at have verdens ældste stamtræ, måske ud for 5.700 år siden, da familien blev stedt til hvile. (Illustration: Corinium Museum / Cotswold District Council)

30 december 2021

Det er nærmest blevet en national hobby at forske i vores egne stamtræer - det er spændende at finde ud af, at bedstefar Per kan kalde sig ottende generations lollik, eller at tipoldemor Otilde blev født i dølgsmål ude ved Varpemark Huse.

Dog kan de færreste prale af, at det stamtræ, de stykker sammen, er det ældste i verden. Det kan faktisk kun de forskere, der har undersøgt en stenaldergrav i Hazleton North, England.

De 35 afdøde, der er fundet i graven, er alle blevet DNA-undersøgt, og ud fra dette har forskerne kortlagt den 5.700 år gamle families interne forhold.

Det skriver Newcastle University i en pressemeddelelse.

stamtræ hazelton grav stenalder gravplads verdens ældste neolith england arkæologi

Stamtræet afslører, at gravstedet er det sidste hvilested for fem sammenhængende generationer. (Grafik: Newcastle University / Olalde et al.)

Det velbevarede gravsted viste sig at spænde over fem generationer. DNA fra tænder og knogler afslørede desuden, at 27 af de 35 begravede var nært beslægtede.

»Studiet giver os et hidtil uset indblik i slægtskab i et stenalder-samfund,« fortæller Chris Fowler, seniorlektor i præhistorisk arkæologi og hovedforfatter bag det nye studie, i pressemeddelelsen.

Da forskerne åbnede gravpladsen fandt de to L-formede kamre. I hvilket et af kamrene, den afdøde blev stedt til hvile, kom an på forskellige ting.

Mænd lod til at være blevet begravet med deres fædre og brødre, og de to eneste voksne døtre i graven var døde i barselssengen – formodentlig var andre voksne døtre begravet med deres mænds familie.

Dette tyder ifølge forskerne på en patriarkalsk familiestruktur.

Dog lod valg af gravkammer også til at afhænge af, hvilken af de ældste kvinder afdøde nedkom fra. Matriarken har altså også været signifikant i et eller andet omfang, vurderer forskerne.

I pressemeddelelsen kan du læse mere om forskernes fund, samt se tegninger af gravhøjens opdeling.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.

seh