Verdens ældste industri-bryggeri fundet i Egypten
abydos bryggeri egypten

Her ser du de kegleformede kar, der stod på bunden af bryggeri-strukturen. De er omgivet af såkaldt 'ild-ben', der skulle støtte karenes enorme vægt (Foto: Ayman Damarany)

19 februar 2021

I Abydos i det sydlige Egypten har arkæologer fundet et 5.000 år gammelt bryggeri, der kunne producere nok øl til mere end 8.800 mennesker om dagen.

Bryggeriet stammer tilbage fra cirka 3000 f.v.t., hvor det Øvre og Nedre Egypten blev forenet i den første stat, der blev ledet af en farao – Kong Narmer.

Det skriver Princeton University i en pressemeddelelse.

»Abydos-bryggeriet er ganske afslørende for niveauet af ressourcer, der var tilgængelige for Egyptens konger helt fra starten: landbrugsproduktionen, de kunne trække på, og arbejdskraften, de kunne mobilisere. Det er disse ting, der gjorde det muligt at bygge gigantiske pyramider bare nogle få generationer senere,« siger Deborah Vischak, arkæolog ved Princeton University.

Arkæologer har fundet bryggerier i Egypten tidligere, men aldrig i så stor en skala. Bryggeriet bestod af mindst otte installationer, bygget parallelt med otte meter mellem dem. Seks af de otte er hver 20 meter lange, 2,5 meter brede og 40 centimeter dybe. De to øvrige er endnu ikke blevet undersøgt, skriver Princeton University. Arkæologerne regner med, at bryggeriet kunne producere 22.000 liter øl ad gangen.

abydos bryggeri egypten krukker

Overlat på udgravelsesstedet fandt arkæologerne bunker af ølkrukker. Her en stor stak ved den østlige indgang (Foto: Robert Fletcher)

Nær det ældgamle bryggeri i byen Abydos boede kongerne, der forenede Egypten. De var de første, der etablerede en nekropolis, altså en stor, royal gravplads. Den kom ifølge Princeton University til at fungere som en rettesnor for de senere berømte gravbyer ved Saqqara, Kongernes Dal og Giza, hvor Keops-pyramiden ligger.

Øllet fra Abydos-bryggeriet blev formodentlig brugt i forbindelse med kongehusets ritualer i nærliggende templer.