Var neandertalerne så medfølende, at de begravede deres døde med blomster?
neandertal-skelet begravelsesritual blomster

Forskerne har fundet endnu et tegn på, at nandertalerne langt fra var så primitive, som man tidligere troede. (Foto: Shutterstock/Procy)

19 februar 2020

Et netop udgravet neandertal-skelet indikerer, at vores fjerne slægtninge begravede deres døde med blomster som led i et begravelsesritual, skriver det britiske nyhedsbureau Reuters.

Skelettet blev fundet i den irakiske hule Shanidar Cave i det nordlige Irak, der allerede er berømt for neandertal-fossiler.

Forskere vurderer, at det velbevarede overkropskelet stammer fra en voksen neandertaler i 40’erne eller 50’erne med ubestemt køn. Vedkommende boede i hulen for cirka 70.000 år siden.

Men det overraskende fund var de klynger af blomsterpollen og andre planterester, der blev fundet i prøverne fra jorden omkring neandertaleren, som forskerne har opkaldt Shanidar Z.

Det fik nemlig forskerne til at foreslå, at neandertalerne begravede deres døde samt gennemførte begravelsesritualer med blomster – en observation, der kan være meget kontroversiel i forskerkredse.

I årevis er det blevet diskuteret, om neandertalerne begravede deres døde med begravelsesritualer, ligesom vores art, Homo sapiens, gør. Det skyldes en tidligere forestilling om, at de var uintelligente og grove, skriver Reuters.

»Så fra oprindeligt at være en skeptiker baseret på mange af de andre offentliggjorte kritikkere af blomsterbegravelsesbeviset, bliver jeg mere overbevist om, at dette scenarie er meget mere sandsynligt, og jeg er spændt på at se de fulde resultater af vores nye analyser,« siger Emma Pomeroy, arkæolog ved Cambridge Universitet og hovedforfatter af forskningen offentliggjort i tidsskriftet Antiquity til Reuters.

At neandertalere tilsyneladende langt fra var de primitive fætre og kusiner, som man tidligere har troet, har Videnskab.dk skrevet mange artikler om. Eksempelvis har forskere fundet, at:

Forskerne mener, at Shanidar Z ser ud til at have været bevidst placeret i en grav med fire andre individer.

»Det, der er nøglen her, er intentionerne bag begravelsen. Du kan muligvis begrave en krop kun af praktiske grunde for at undgå at tiltrække farlige ådselædere eller for at reducere lugten. Men når dette strækker sig ud over de praktiske elementer, er det vigtigt, fordi det indikerer mere kompleks, symbolsk og abstrakt tænkning, medfølelse og omsorg for de døde og måske følelser af sorg og tab,« siger Emma Pomeroy til Reuters.

Forskerne er nu ved at undersøge materialet omkring skelettet for at bestemme dets alder og de fundne planter.

mhc