Sponseret af Syddansk Universitet

Syddansk Universitet og Videnskab.dk samarbejder om at bringe videoer med forskningsformidling.

Valgkamp: Medierne kvæler politiske budskaber
Det er mediernes skyld, at den danske valgkamp drejer sig mindre om politikernes egne budskaber og mere om angreb på tværs af partierne, viser ny forskning.

Valgkampen præges i ulidelig grad af konflikt og personlige angreb imellem politikerne, mener mange danskere.

Det er bare ikke politikernes egen skyld, fortæller valgkampsforsker Christian Elmelund-Præstekær. 

»Der er en forkærlighed for det negative i medierne, og den forkærlighed er blevet større over tid. Derfor kan man få det indtryk, at kampagnerne er blevet mere negative, uden at partiernes kommunikation egentligt har ændret sig,« fortæller Christian Elmelund-Præstekær, der er lektor ved Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet.

Du kan se en video, hvor han præsenterer sine forskningsresultater, øverst i artiklen.

Medierne elsker konflikt

Christian Elmelund-Præstekær har sammen med sine forskerkolleger sammenlignet partiernes egen kommunikation i blandt andet valgplakater, læserbreve og deltagelse i afslutningsdebatter med mediernes gengivelse af politikernes budskaber.

Det viste sig, at politikerne fører nogenlunde lige så meget negativ kampagne, som de har gjort siden 1970'erne.

Omvendt er mediernes dækning begyndt at fokusere mere på konflikt imellem politikerne end tidligere. 

Konkurrencen er hårdere

Det skyldes, at medierne er i hårdere konkurrence med hinanden i dag og forsøger at gøre deres nyhedshistorier mere interessante end konkurrenterne, vurderer forskeren.

Til det formål er det fristende at fokusere på konflikten.

»Man kan stille den ene side op mod den anden side, og der passer den negative kampagneform bare som fod i hose,« fortæller Christian Elmelund-Præstekær.

Ingen amerikanske tilstande i valgkampen

Der er heller ikke den store risiko, for at de danske politikere i fremtiden vil begynde at fokusere mere på de negative kampagner.

Det skyldes, at det danske parlamentariske system lægger op til en højere grad af samarbejde, end det for eksempel er tilfældet i USA.

»Vi har flere partier - man bliver simpelthen nødt til at have nogen, man kan samarbejde med efter et valg,« konkluderer Christian Elmelund-Præstekær.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om det bizarre havdyr her.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk