Ugens podcast: Mød kvinden bag Skrydstrupkvinden
Forsker fortæller nærmere om sin opdagelse af Egtvedpigen og Skrydstrupkvindens oprindelse i ugens podcast, hvor du også kan høre, om isposer på skader er en god idé.

I denne uges podcast kan du høre nærmere om Skydstrupkvindens vej til Danmark, samt om vi skal holde op med at komme is på skader. (Illustration: Shutterstock)

Videnskab.dk eksperimenterer med at lave podcasts. Du kan høre ugens podcast i afspilleren i artiklen. Du kan også lytte på vores podcasts på din iPhone eller Android-telefon.

iPhone:

Android:

Søg på Videnskab.dk i podcast-appen

Måske læste du med, da Videnskab.dk for nyligt afslørede, at Skrydstrupkvinden var indvandrer. Det kan også være, at du har set det i DR-serien 'Historien om Danmark'.

I så fald vil du måske kunne genkende Nationalmuseets Karin Margarita Frei, der er danmarks første professor i arkæometri.

Det var nemlig hende, der lavede de afslørende analyser af Skrydstrupkvindens tænder og hår, som viste at kvinden fra bronzealderen var vokset op udenfor Danmark. Det var også hende, der to år tidligere viste, at Egtvedpigen også var indvandrer.

I denne uges podcast får du mulighed for at møde kvinden bag de to skelsættende opdagelser.

»Der danner sig et billede af, at der er flere højstatuskvinder, som er kommet til Danmark udefra for at skabe forbindelser på en eller anden måde,« fortæller hun i podcasten.

LÆS OGSÅ: Nyt bronzealder-chok: Skrydstrup-kvinden var også indvandrer

Karin Margarita Frei har afsløret at Egtvedpigen ikke var et enkeltstående tilfælde, da Skrydstrupkvinden også viste sig at være indvandrer. Hør, hvad det betyder for vores opfattelse af bronzealderen i podcasten øvert i artiklen. (Foto: Kirstine Jacobsen.)

Skrydstrupkvinden kan være kommet fra Tjekkiet, Frankrig eller Tyskland

Karin Margarita Frei arbejder indenfor det forholdsvist nye forskningsfelt kaldet arkæometri, som er en blanding af geokemi og arkæologi.

Hun har udviklet en analysemetode, som gør det muligt at undersøge, hvor et individ stammer fra ved hjælp af grundstoffet strontium.

Der optræder forskellige isotoper af strontium i forskellige geologiske områder, og disse isotoper lagres i tandemaljen i barndommen gennem fødevarer og drikkevand. Kender man sammensætningen af isotoper hos et individ, kan man derfor sige noget om, hvor de er opvokset henne.