Twitter-trend: Forskere har en fest over de sjoveste titler på videnskabelige artikler
Ja, forskere har faktisk humor. Få dig et billigt grin her.
Twitter forskere titler videnskabelige studier

Der er plads til lidt sjov og ballde, når forskere skal finde på titler til deres studier. (Foto: Screenshot fra Twitter / Frederik Guy Hoff Sonne)

En ny Twitter-trend har ramt forskere og andre videnskabsglade mennesker, og den er så sjov, at vi også lige bliver nødt til at dele den med dig.

De fleste ved, at meget forskning kan være ret nichepræget.

Det kan sommetider skabe nogle ekstremt kringlede titler skrevet på et absurd akademikersprog til en meget smal skare af mennesker.

En lille humoristisk ventil kan være derfor være at peppe titlen op med et sjovt twist eller en indforstået reference.

Det har en hel del forskere tilsyneladende indset, og det har startet en mindre Twitter-trend, hvor brugere deler de sjoveste titler på forskellige studier.

Science Alert har støvsuget Twitter for nogle af de sjoveste eksempler - se bare her.

Det hele startede med dette tweet af Lisa Stinson, en australsk postdoc, der havde det sjovt over et videnskabeligt studie, som refererer til Harry Potter-spinoff-filmen 'Fantastic Beasts and Where to Find Them' (på dansk: 'Fantastiske skabninger og hvor de findes') fra 2016.

Lisa Stinsons tweet blev delt ret bredt, og siden var det videnskabelige selskab på Twitter ikke sene til at hoppe med på legen.

Her med en mikrobiologisk snehvide-reference:

En fræk reference til den erotiske roman og film '50 Shades of Gray'. Studiet her handler dog om det mega-sexede protein P53, der er kendt for at have en beskyttende effekt mod kræft. Hot!

Og referencen over alle referencer: En Ringenes Herre-reference fra et studie om et ringformet apparat, der tilsyneladende kan effektivisere nogle elementer ved højhastighedskommunikationssystemer:

Andre havde det sjovt over pæne forskere, der har ladet sig inspirere af håndtegn og hiphop-musik, her med en henvisning til den alletiders 00'er-stjerne Eminems hit 'The Real Slim Shady':

Mens nogle bare havde det sjovt over de til tider absurde ting, som forskere rent faktisk sætter sig for at undersøge:

En anden 'genre' i den omfattende Twitter-tråd var artikler med kloge ordspil, kreeret af særligt fyndige forskere:

Du kan selv scrolle dig igennem hele tråden og få nogle billige grin her.