Monster-hittet Twilight er mere end bare populære Hollywood-film om vampyrer, varulve og kærlighed.
Twilight eksisterer nemlig på tværs af flere forskellige medier, hvilket også er karakteristisk for andre populærkulturelle mediefænomener som Ringenes Herre, Harry Potter, James Bond og Sherlock Holmes.
Twilight-fænomenet blev således født i bogform og lever sideløbende med filmene også på internettet, og denne tværmedialitet forstærker fortællingens fascinationskraft og oplevelsespotentiale.
For at forstå hvordan bøger, film, spil og websites spiller sammen om at fortælle en historie som Twilight, kan man foretage en tværmedial analyse. Her er et eksempel på, hvordan Twilight-fænomenet kan analyseres på tværs af medier:
Analytisk tilgang til tværmedial analyse
Det er for det første vigtigt at afgrænse omfanget, når den digitale tværmedialitet skal analyseres. Her er fokus på relationen mellem filmene og to Twilight-websites.
Den tværmediale analyse kan koges ned til tre spørgsmål:
Relation:
Hvordan er den konkrete medietekst (bog, film eller computerspil) placeret i forhold til andre medier?
Genre:

Hvilke genrekarakteristika har medieteksten, og hvordan skabes der identifikation?
Funktion:
Hvilke ændringer i oplevelsen finder sted på grund af skiftet fra en medietekst til en anden?
Relation: Twilight-sagaen gik fra bog til film
Twilight-fænomenet, som har appelleret til (især et kvindeligt) yngre publikum over hele verden, tog sin begyndelse med forfatteren Stephenie Meyers fire succesfulde romaner Twilight, New Moon, Eclipse og Breaking Dawn.
I alt har romanerne foreløbig solgt i 85 millioner eksemplarer verden over. De to første filmatiseringer Twilight (2008) og The Twilight Saga: New Moon (2009) har alene i USA solgt billetter for over 488 millioner dollars.
Genre: Twilight er en kærlighedshistorie
Twilight er først og fremmest en kærlighedshistorie mellem pigen Bella Swan og vampyren Edward Cullen.
Den klassiske kærlighedshistorie har, ifølge litteraturforskeren John G. Cawelti, typisk en helt almindelig kvinde som hovedperson. Denne kvindelige hovedperson forelsker sig i en (tilsyneladende) uopnåelig mand som gerne er både rig og aristokratisk.
I Twilight er Edward Cullen den selvsikre og smukke fyr i den lokale high school, og den nystartede Bella Swan er den kiksede pige, der ikke er god til sport, og som er usikker og lidt uden for fællesskabet.
Bella er Askepot (og Julie)

Edward vælger Bella, som prinsen vælger Askepot. På trods af det umiddelbart uoverstigelige problem at Bella er et menneske og Edward en vampyr, indleder de et kærlighedsforhold. Ved et af deres møder betegner Edward sig selv som en masochistisk løve og Bella som fåret, der blev forelsket i løven.
Ligesom i Shakespeares Romeo og Julie er der også ydre årsager til, at de to elskende ikke kan få hinanden: Bella er gode venner med indianeren Jacob, der i New Moon viser sig at kunne forvandle sig til en varulv. Men varulve og vampyrer er i Twilight-filmene ikke to alen af et stykke – de er absolutte fjender. Endnu et problem for de to elskende.
Læseren identificerer sig med Bella
Tilskueren tilbydes identifikation med Bella: Det er hendes fortællerstemme, der indleder begge film, og det er hende, som vi – med den kognitive filmforsker Murray Smiths ord – har alignment med.
Det vil sige, at det er hendes tanker, følelser og handlinger, som vi ser og hører, i modsætning til de andre karakterer. Og derfor, er Smiths pointe, er tilskueren tilbøjelig til at ‘holde med’ Bella, fordi det er hende, vi lærer at kende.
Funktion: Fra film til website
Enhver Hollywood-film har i dag et officielt website, og det har Twilight-filmene også: Det officielle site er World of Twilight, hvor man kan se trailers, finde de traditionelle downloads og har mulighed for at købe diverse merchandise.
Sitet har en typisk ankerfunktion, fordi den samler al officiel information om alle film i serien på ét sted.
At være ‘venner’ med en vampyr
På World of Twilight er det også muligt at ‘bliver venner’ med Twilight på Facebook, for nederst på startsiden findes der de obligatoriske links til de sociale netværk som netop Facebook, MySpace, og Twitter. Sitet etablerer dermed en såkaldt klubfunktion, fordi man som fan bliver lukket ind i et interessefællesskab.

Fordelen for en fan ved f.eks. at ‘følge’ Twilight på Twitter er at man automatisk modtager opdateringer om eksempelvis premiere og dvd-udgivelse. Fordelen for filmselskabet er, at de ved at tilbyde denne ajourfunktion har en direkte kommunikation med interesserede modtagere.
Team Edward eller Team Jacob
På fansitet thetwilightsaga.com er kommunikationsstrategien en ganske anden. Sitet består primært af en nyhedsblog og en fanblog, hvor registrerede brugere af sitet kan diskutere og udveksle nyt om Twilight.
Man kan også vælge, om man vil tilmeldes for eksempel Team Edward eller Team Jacob og dermed deltage i meningsudvekslinger om sin favoritkarakter. På fansitet er det altså muligt at skifte tilskuerrollen ud og selv tage stilling til og handle ud fra, om det er Jacob eller Edward, man holder med. I slutningen af New Moon er det netop Bellas store dilemma.
Fra tilskuer til deltager på nettet
På theworldoftwilight tilbydes både ankerfunktion, ajourfunktion og klubfunktion med fokus på faktuel information og salg af merchandise. Forbindelsen til de sociale netværk giver muligheder for som fan at være ajour, og omvendt at filmselskabet har direkte kontakt til interesserede modtagere.
På fansitet thetwilightsaga.com er der både mulighed for at modtage uofficielle opdateringer, ajourfunktion, og for at deltage i et fællesskab, en klubfunktion på selve sitet, hvor fortolkninger og vurderinger kan udveksles om både romaner og film.
Twilight og The Twilight Saga: New Moon tilbyder vampyrromantik og følelsesmæssigt engagement primært med Bella, men ved at gå online kan fans få både faktuelle oplysninger og downloads eller et fiktionsdyrkende fællesskab, hvor de er deltagere.
De tværmediale muligheder er mange og ved at fokusere på relation, genre og funktion kan man også analysere, hvordan de fungerer, og hvordan modtageren potentielt kan opleve Twilight på tværs af medier.