Tag testen: Er du klog nok til universitetet?
Debatten raser lige nu på Københavns Universitet og det øvrige akademiske Danmark: Er de studerende på landets universiteter i vid udstrækning for dumme til at læse videregående uddannelser?

Steen Laugesen Hansen mener, at en tredjedel af de studerende på Københavns Universitet ikke har de nødvendige faglige kompetencer til at gå på universitetet. (Foto: Colourbox)

Når mere end en tredjedel af de studerende på universiteterne ikke kan gennemføre overkommelige færdighedstests, er de så reelt for dumme til at gå på universitetet?

Det mener lektor i biofysik Steen Laugesen Hansen fra Københavns Universitet. I løbet af sine 25 år som underviser har han oplevet et regulært kvalitetsskred.

Han tester hyppigt sine studerende, for at undersøge om de læser op til undervisningen. Ifølge ham er resultaterne nedslående. Over for Universitetsavisen tilkendegiver han, at størstedelen af de studerende svarer forkert på spørgsmål, de ville kunne svare på, hvis de havde læst op.

I 2007 og 2008 testede han førsteårsstuderende på kurset Biofysik ved at stille dem 10 simple matematiske og naturvidenskabelige spørgsmål. 

Du kan tage testen på Universitetsavisens hjemmeside og se fejlprocenterne.

Ikke alle er enige

Debatten har raset i nogen tid nu med blandt andet DR 2-dokumentaren 'Akademikere på dumpegrænsen' og en række kronikker i dagbladene. Steen Laugesen Hansen mistænker blandt andet taxameterordningen, som har skabt et økonomisk incitament for at få flest muligt igennem uddannelsen, for at være skyld i de sænkede krav til studerende.

Men ikke alle er enige med Steen Laugesen Hansen i, at de studerende er dumme. Hans kollega, professor og studieleder Jørgen Olsen på Medicin, peger på, at de unges færdigheder blot opfattes som mangelfulde, fordi underviserne formidler forkert.

»Min frygt er, at synspunktet om 'Generation Dum' er næret i en 'Generation Tung' blandt forskere og undervisere. Velmenende og ellers begavede mennesker, der desværre risikerer at forpasse muligheden for at udnytte de studerendes høje færdighedsniveau på vidensområder, der ikke fandtes for 30 år siden,« siger han til Universitetsavisen.

Her bakkes han op af ph.d.-studerende Mikkel Schou Nielsen fra Niels Bohr Institutet. Han mener simpelthen, at de studerende har nogle helt andre kvalifikationer med fra gymnasiet, end de havde tidligere. 

Hvad mener du: Er de studerende reelt blevet dummere, eller har uddannelsessystemet glemt at følge med?

Ugens Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.