Studie: Parforhold er lige gode, uanset om man mødtes online eller offline
For nogle lyder online-dating skræmmende, men et match på Tinder kan skam godt føre til varig kærlighed.
kvinde holder telefon med tinder

Ifølger forskerne bag et nyt studie om online dating ser mennesker ofte negativt på dating-apps som Tinder. (Foto: Shutterstock)

Ifølger forskerne bag et nyt studie om online dating ser mennesker ofte negativt på dating-apps som Tinder. (Foto: Shutterstock)

Kender du også et par, der har mødt hinanden på Tinder?

Det gør du sandsynligvis, for Tinder har revolutioneret måden, mange møder deres partner på. Det er ikke bare en digital app til hookups - at mødes med én for sex. Nej, det er også en seriøs platform, som omkring 50 millioner mennesker verden over benytter sig af ved at swipe til højre og venstre. 

Og en app, som producerer mere end 12 millioner matches om dagen.

Der er vist ingen tvivl om, at Tinder, der i år fejrer 10 års jubilæum, har haft en enorm indflydelse på datingadfærd, siden app’en blev lanceret i 2012. Som så meget andet af vores sociale liv er også vores kærlighedsliv blevet digitaliseret.

»Det er mere lettilgængeligt, og det passer med, hvordan folk interagerer med mobiler og elektronik. Man er on the go, ikke bare ved en computerskærm og uploader en profil. Så ja, Tinder har ændret, hvordan man møder folk,« siger Camilla Stine Øverup, ph.d. i social psykologi med fokus på interpersonelle relationer ved Københavns Universitet.

Særligt spændende

Og uanset om man møder sin partner online - for eksempel over Tinder - eller ude i virkeligheden, er der ikke noget, der tyder på, at det gør en forskel, når man først er i et forhold. 

Det viser et amerikansk studie, der er publiceret i Journal of Social Psychology Research.

»Det er da en lille fortrøstning; at man kan møde sin partner på mange måder, og at det kan lede til gode forhold lige meget hvad,« siger Camilla Stine Øverup, da Videnskab.dk beder hende om at forholde sig til de amerikanske forskeres studie.

Ved at bruge et såkaldt ‘experience sampling-design’ undersøgte forskerne over en måned 793 deltageres opfattelser af datingpartnere på tværs af on- og offline dating. Deltagerne var i gennemsnit 19 år, og de rapporterede, at oplevelserne var ens, uanset om de mødtes on- eller offline med deres partner.

»Det er overraskende, at forskerne finder så få forskelle på, hvordan man ser på partneren efter en date, alt efter om man har mødt partneren gennem en app eller på en anden måde,« siger Camilla Stine Øverup. 

Studiet viste, at deltagerne fandt deres partner en smule mindre spændende og sjov efter at have mødt partneren online. Men der var ingen forskel på, hvor intelligent, venlig eller sexet de fandt deres partner.

»Studiets data reflekterer rigtige oplevelser i nuet, fordi forskerne har bedt deltagerne om at rapportere om deres datingoplevelser - både on- og offline - over en måned i et online spørgeskema, lige efter de har været på daten. Det er in real life, så svarene er ikke påvirket af tilfældigheder - fordi man ikke bare svarer, hvad man husker,« fremhæver Camilla Stine Øverup.

I meget forskning beder forskere folk om at udfylde et spørgeskema, hvor de skal tænke over, hvordan de har haft det i et romantisk forhold eller dating generelt. Det smarte ved det her studie er, at forskerne har bedt folk om at udfylde en rapport direkte efter hver date, de har været på, påpeger Camilla Stine Øverup.

»Jeg bruger selv metoden i min forskning; beder deltagerne om at rapportere sidst på daten, eller efter noget er sket. For det kommer tættere på virkeligheden,« siger hun.

Frygt for online-dating

Studiet viser også, at nogle af deltagerne ser negativt på dating-apps, og at der eksisterer en 'frygt' for, hvem det er, man møder gennem en app, forklarer Camilla Stine Øverup.

»Nogle har en forventning om, at dates igennem apps som Tinder skulle være dårligere. Nogle føler sig mere utilpasse og usikre, men når de rapporterer deres dates, er det ikke tilfældet,« siger hun.

I studiet deler forskerne deltagerne op i to grupper:

  • Growth beliefs: Dem, der tror på, at forhold ændrer sig over tid. Det er ok, at man ændrer sig, for man kan ændre sig sammen.
  • Destiny beliefs: Dem, der tror på den eneste ene. Et perfekt forhold er på en bestemt måde. Man skal ikke ændre sig for meget, for så kan man vokse fra hinanden.

»Studiet viser, at dem, som har destiny beliefs - altså tror på den eneste ene - er mere negative over for online-dating og har dårligere oplevelser,« konstaterer Camilla Stine Øverup,

»Og egentlig giver det fin mening for mig, for groft sagt, så tænk på, at Tinder er et meat market (kødmarked, red.), hvor der er mange mulige partnere - men hvordan finder man ud af, hvem der er den eneste ene?« spørger forskeren retorisk.

Modsat er dem, som har growth beliefs mere positive over for dating-apps og har også mere positive oplevelser.

»Det er en god pointe, synes jeg. Folk, der bruger dating-apps er mere åbne over for andre oplevelser, og man kan søge mange forskellige slags relationer gennem dating-apps,« siger Camilla Stine Øverup. 

Hvad kan vi bruge studiet til?

Studiet er interessant, fordi onlineapps - blandt dem Tinder - netop har ændret måden, mange møder deres partner på. 

Så når studiet viser, at der faktisk ikke er forskel på, om vi møder en partner on- eller offline, er det positivt, mener Camilla Stine Øverup. 

»Meget af det her handler om at forstå, hvad der sker i virkeligheden, når man møder sin partner,« siger hun og tilføjer:

»Men man kan også bruge det til; nogle har svært ved at finde en partner, og de er måske tøvende over for digital dating, som kan være en negativ oplevelse. Det er skræmmende, for hvad er der derude? Så man kan bruge de her resultater til at informere om, at det ikke behøver at være en dårlig oplevelse.«

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcasts herunder. Du kan også findes os i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk